Staaltje omdenken vol geluid en beweging

Inkt gemorst. Nou niet bepaald iets waar je normaal gesproken op zit te wachten of blij van wordt. Maar zo is het met heel veel dingen in het leven, niet waar. De kunst is om er een positieve draai aan te geven, de kunst van het omdenken.
Dat is nu precies wat dit nieuwe boek van Koolwijk en Faas doet. Inktvlek schrikt op bij het woord 'foutje!'. Met heel zijn wezen wil hij alles zijn, maar géén foutje. Dus begint hij te bedenken wat hij dan wel wil zijn/worden.
In elf schitterende, wervelende spreads wordt inktvlek van alles. Je ziet hem ervan groeien.

Dit boek is niet alleen een feest van verbeelding en creativiteit, maar ook een lust voor alle zintuigen. Je hoort de geluiden, je voelt de pret en je ziet het gezwier en gezwaai. Daarbij zindert de taal van Koolwijk. Met woorden als trippelen, broemen, brommen, zoef en bloep zitten er ook talloze geluiden in de tekst. Met woorden als zeezwevers en waterglijders sluit hij aan bij de denkwereld van een kind, die nog niet van alles de namen weet. Het lijkt me heerlijk om met kleuters te kijken hoe je de tekst van dit boek uit kunt voeren met handen, voeten en lijf. Dit is echt een juweel van een zintuigelijk boek met een waardevolle levensles.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde