Bijzonder, hoopvol en troostrijk

Dit is niet zomaar een boek dat je van het begin tot het eind leest en dan ken je het verhaal. Dit is een boek waar je de tijd voor neemt, steeds meer in ontdekt en waar je aan blijft denken. Dit is een boek met een bedoeling. Wat die bedoeling is, kan van lezer tot lezer verschillen. Maar het laat je met hoop en troost achter. Er staat geen woord te veel in, maar de woorden zeggen veel.

Het meisje uit de titel tilt op de cover een enorme rots. Het is duidelijk dat dit een haast onmogelijke opgave is. Sla je het boek open, dan zie je tientallen rotsen in soorten en maten. Sommigen hebben schaduwkanten, anderen niet. Het is gelijk duidelijk: de ene rots is de andere niet. Maar stel nou dat je die zou moeten torsen...
Het meisje krijgt zo'n rots. Ongevraagd, onverwacht. Waarom, is de eerste vraag die bij haar opkomt. 'Het meisje probeerde het rotsblok van zich af te duwen. Ze worstelde ermee. Ze probeerde het los te laten. Ze deed haar best om zich eroverheen te zetten. Ze probeerde het een plek te geven. Ze legde zich erbij neer, in de hoop dat ze het van zich af kon laten glijden. Maar wat ze ook deed, het rotsblok zat muurvast.'
Die briljant geschreven tekst laat goed uitkomen dat het om van alles kan gaan. In onze taal draaien we kennelijk heel handig om de lastige gevoelens en problemen heen. Maar verdwijnen ze daarmee ook?
In dit boek niet.

Hoewel het juist kinderen zijn die als eersten echt hulp aanbieden, is dit zeker niet alleen een kinderboek. De volwassenen komen er niet zo goed van af, maar elke volwassene herkent de reacties van volwassenen op het meisje met 'haar' rots. Het schuurt, schrijnt zelfs, dat wij als volwassenen zo ongemakkelijk reageren als we zien dat iemand het zwaar heeft. In dit opzicht houdt dit boek de volwassene een spiegel voor: kijk niet weg, roep geen oplossingen die geen oplossingen zijn, denk niet dat het jou niet overkomt...
Het lijkt me een goed boek om 1 op 1 met een kind te lezen dat duidelijk niet lekker in zijn vel zit. Of dit jouw kind is of een leerling in jouw klas, dat maakt niet uit. Neem de tijd en stop als het kind begint te praten. Of lees heel rustig door en vraag na afloop welk stukje van het verhaal het meeste opviel/hen het meeste raakte. Waarom dat stukje? Ieder kind dat ergens mee zit, vindt het fijn om gehoord en gezien te worden. Dit boek is een hulp om juist díe aandacht te geven.

Van dit boek ontving ik een recensie-exemplaar, waarvoor mijn dank. Dit boek was echt verrijkend.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde