Boek vol helpende gedachtes

In de lange reeks van graphic novels die door basisschool-leerlingen verslonden worden, is nu het tweede deel verschenen van Jessie, een introvert meisje dat snel in paniek raakt en niet van veranderingen houdt.

Sara Shepard slaagt erin om een boek vol helpende gedachtes te maken en gebruikt daarbij veel beelden, bijvoorbeeld het duiken van de hoge duikplank. Het verhaal speelt zich af op Jessie's school, waar binnenkort het traditionele toneelstuk van groep 7 gehouden zal worden. De eigen juf moet plotseling geopereerd worden en er komt een invaljuf, die een tikkeltje vreemd is. De invaljuf is niet de enige verandering in dit boek: Jessie's ouders verwachten een tweeling en dus moeten ze verhuizen naar een groter huis.
We lezen mee in Jessie's dagboek aan Cosmo, de hond. Ze maakt zich overal druk om en ziet alleen maar problemen. Ze heeft duidelijk last van negatieve gedachten.

Op school en in de nieuwe buurt worden haar gedachten enigszins rechtgezet door vriendjes en vriendinnen en - niet te vergeten - de schoolnurse mevrouw Heinen. "Mevrouw Heinen vond mijn reactie zo te zien niet overdreven. 'Ik denk dat je te streng bent voor jezelf.' 'Echt?' 'Er verandert zoveel voor je! Twee baby's, een nieuwe lerares, een nieuw huis.' 'Het is wel veel' 'Natuurlijk is het veel!' " (blz. 45)
En zo gaat het door: Jessie wil geen tekst of opvallende rol in het toneelstuk, maar krijgt die natuurlijk wel. Haar nieuwe buurmeisje blijkt de vijand van haar beste vriendin en Jessie wil het oplossen. Volgens haar vriendje hebben huizen ook gevoelens, dus kan Jessie on-mo-ge-lijk afscheid nemen van haar oude huis. Enzovoorts.

Het is allemaal behoorlijk Amerikaans en over de top, maar in de kern zitten er wel veel emoties in waar kinderen mee te dealen hebben. Door de vele stripjes en tekeningen ontbreekt het niet aan de nodige humor om wat lucht te brengen in de Problemen van Jessie. Alles komt uiteindelijk goed. Het boek heeft een open einde, dus er gaan nog meer Jessie-boeken komen.

Deze serie is een goed alternatief voor Dagboek van een Muts en zeker geschikt voor iets jongere kinderen, al vanaf 9 jaar. De layout is prettig met een duidelijke letter en veel wit tussen de regels.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde