Eigenwijs? Nee hoor, we zijn gewoon goed geïnformeerd!

Theaterlezen is samen hardop voorlezen aan publiek. In de serie Theaterlezen komt ieder jaar van de hand van dit schrijversduo een deel uit bij het thema van de Kinderboekenweek. Dit jaar (2024) is het thema 'Lekker eigenwijs'. Het is weer een heel bruikbaar boek geworden en zal met plezier ontvangen worden door basisscholen.

Wat opvalt aan dit deel, is dat de illustraties van Gertie Jaquet zijn. Dit past goed bij het thema en ziet er aantrekkelijk uit. Dit zal zeker kinderen over de streep trekken om het boek nader te bekijken.
Het boek zelf bevat 26 situaties met een rollenspel en een praatvraag. De onderwerpen zijn heel divers. Veel situaties komen dagelijks voor. Dit maakt het gemakkelijk voor de leerlingen om zich in te leven. Theaterlezen is er ook voor bedoeld om door herhaald lezen je in te leven en het levensecht voor te dragen voor publiek. Dat gaat met die hoofdstukken zeker lukken!

Andere hoofdstukken gaan terug in de tijd of gaan over 'eigenwijze' wereldverbeteraars, zoals Greta Thunberg en Maria Montessori. Eén hoofdstuk ging over het lezen van stripverhalen in Koeweit anno 1980. Dit vond ik best wel bijzonder. Recente geschiedenis, maar in een omgeving waar kinderen hoofdzakelijk graphic novels voorgeschoteld krijgen zeker interessant. Het laatste hoofdstuk is een waar taalspel met eigen wijsheden en eigenwijsheden. Als je dit samen hardop voorleest, moet je je hoofd er goed bijhouden (ook als publiek)! De uiteindelijke conclusie is dat je niet te snel moet roepen dat iemand eigenwijs of dwars is. Het kan ook gewoon zijn dat diegene juist beter geïnformeerd is dan de rest. Al met al een heel positief boek over dwars zijn of buiten de lijntjes kleuren. Ik vraag me alleen af waarom het boek de titel 'Lekker dwars' heeft meegekregen en niet 'Lekker eigenwijs'.

Dit boek leent zich ook heel goed voor het thema burgerschap. De praatvragen laten leerlingen nadenken over het volgen van een eigen pad, eigen keuze of totaal wat anders. Over de dialogen en de personages is duidelijk nagedacht, ze bieden een goede basis om er verder over te praten.

Kortom: dit is een boek dat zéker de aandacht verdient in de Kinderboekenweek. Het is voor de meeste scholen dé gelegenheid om leesactiviteiten te promoten. Met Theaterlezen zit je dan dubbel goed!!

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde