Roodkapje en de wolf?!

Corien Oranje viert haar jubileum als schrijver. Al die tijd volg ik haar al en bewonder ik haar vakmanschap. Zowel boeken voor oudere kinderen als jongere kinderen munten uit in goedlopende zinnen en verrassende twists. Ik heb nog nooit een slecht boek van haar hand gelezen.

Pas op voor de wolf, juf! is het 20e deel in de juf Fiep-serie. Een fijne serie voor beginnende lezers met precies de juiste omvang en vrolijke, duidelijke tekeningen van de hand van Marja Meijer.

Na de terugkeer van de wolf in Nederland en de vele nieuwsberichten met voor- en tegenstanders, lag het misschien wel voor de hand om ook een deeltje te schrijven waar de wolf in voorkwam. Maar hoe Corien Oranje dit heeft gedaan, is echt geweldig.
Ze verweeft moeiteloos het sprookje van Roodkapje met de realiteit van een wolf in het bos bij de oma van juf Fiep. De kinderen uit haar klas hebben er geen enkel probleem mee om fantasie en werkelijkheid door elkaar te laten lopen. Uiteindelijk levert Oranje een zinnig boek af, met als toegift uitleg over wat je moet doen als je een wolf in het bos tegenkomt. Ook de schrijfopdracht achterin past helemaal bij dit leuke verhaal.

Kortom: Corien Oranje geeft opnieuw haar visitekaartje af. Elke groep 3 kan hiermee uit de voeten, maar dit boek blijft leuk om voor jezelf te lezen, ook als je al 8 bent.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde