Wild van Freek? Dan is deze nieuwe detective iets voor jou!

Stuart Gibbs werd in Nederland bekend met het boek Maanzaak, een detective die speelt op de allereerste ruimtebasis op de maan. Dat is ruim 10 jaar geleden. Intussen schrijft Stuart Gibbs de ene na de andere detective, maar veel daarvan wordt niet vertaald. Nu is daar het eerste deel van Funjungle: Poten omhoog!

Hoofdpersoon Theo groeide op in Congo, waar zijn moeder en vader samenwerkten in de jungle. Toen er daar oorlog uitbrak, vonden ze het niet meer veilig voor een kind. Ze vonden woning en werk in Funjungle, de grootste belevingsdierentuin van de Verenigde Staten in het hete Texas. Theo vindt het niet leuk in de dierentuin. Het wordt pas spannend als dé attractie van de dierentuin, Nils het Nijlpaard, plotseling met de poten omhoog in het nijlpaardenbassin wordt gevonden...

In Amerika zijn ze al bij Funjungle deel 9. Stuart Gibbs zegt door te zullen schrijven zolang hij nog ideeën heeft voor een nieuw deel. Dus dat belooft wat!

Door de dieren, de junglesfeer en de humoristische schrijfwijze is dit een aantrekkelijke detective voor een groot lezerspubliek. Je moet soms wel een sterke maag hebben, want Gibbs schrijft nauwkeurig op wat er allemaal gebeurt: niet alleen de poep van nijlpaarden, maar ook de autopsie komt uitgebreid aan bod. Het deed me sterk denken aan de manier waarop Freek Vonk over zijn avonturen vertelt. Kinderen houden van Freek omdat ze ook wel zo stoer met wilde dieren om willen kunnen gaan. Nou, dan zitten ze bij deze detective wel goed. De wilde dieren zijn binnen bereik, want ze zitten in de dierentuin en het is er niet pluis, dus speuren maar! Het tweede deel gaat ook in het NL verschijnen. Ik hoop dat genoeg Nederlandse lezertjes deze serie ontdekken, zodat alle andere delen ook vertaald gaan worden.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde