Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Heel veel, hele korte verhalen

Selene 10 oktober 2014

In dit boek staan alle korte verhalen van Armando bij elkaar uit zijn voorgaande boeken De haperende schepping, Het wel en wee,GedoeSoms, Nee en Eindelijk. Tot slot staan ook zijn nieuwe verhalen onder het hoofdstuk Ter plekke in deze bundel. Het zijn allemaal soortgelijke verhalen, in de ik-persoon over onderwerpen uit het dagelijks leven of juist totaal onrealistisch.

Een verhaal uit Ter plekke (pagina 500 van deze bundel):
De onderkant

Iemand heeft de zee even opgetild, opdat ik de onderkant van de zee kon zien. Maar nee, ik was bezig met iets anders, ik moest zo nodig de tegenovergestelde kant op kijken, met als gevolg dat ik de onderkant van de zee nog steeds niet gezien heb. Ik beloof je dat ik in de toekomst beter op zal letten.

De verhalen aan het begin zijn nog redelijk lang, soms wel anderhalve pagina. Aan het einde, vooral in de laatste bundel Ter plekke, staan erg veel hele korte verhalen (zoals bijvoorbeeld De onderkant hierboven). De kortste verhalen in dit boek bestaan maar uit drie regels tekst, dus het zijn geen verhalen met een ingewikkeld, uitgebreid plot. Veel verhalen zijn of momentopnames, of juist een samenvatting van een heel leven.
In de langere verhalen schrijft Armando een beetje 'van de hak op de tak'. Hij begint over een bepaald onderwerp, maar gaat dan door op een onderwerp dat hij zijdelings noemt. Daardoor krijg je het idee dat de schrijver een beetje voor zich uit zit te denken, aangezien gedachten ook vaak zulke zijpaden nemen.

Het lezen van zoveel ultrakorte verhalen achter elkaar was interessant: je ziet dat de ik-persoon in het ene verhaal soms refereert naar iets wat in een ander verhaal is gebeurd. Niet alle ik-personen zijn echter dezelfde: soms is het een vrouw, dan weer een man die het ene beroep uitoefent, dan een man die een ander beroep uitoefent, dan weer iemand die geen mens is, dan weer een verhaal zonder echte ik-persoon.
De meeste verhalen bestaan uit een situatieschets met aan het einde een zin gericht tegen de lezer, of de mening van de ik-persoon. Het drieregelige verhaal Daar (pagina 293, uit de bundelSoms), laat dat mooi zien:

Daar
Zet dat daar maar neer. Of daar. Nee, daar. Goed. Nu nog het belangrijkste. Wat is eigenlijk het belangrijkste. Weet je dat niet? Hoe moet ik het dan weten.

De  situatie wordt hier vooral duidelijk gemaakt door de uitspraken van de ik-persoon, maar het verhaal eindigt wel met een vraag aan de lezer en een opmerking van de ik.
Bijna alle verhalen zijn geschreven vanuit een ik-persoon, al is het niet altijd dezelfde ik. Het is wel alsof er tegen de lezer gesproken wordt, maar het zijn geen samenhangende verhalen: meer gedachten die uitgesproken worden, of gesprekken waarvan alleen de dingen die door de ik-persoon gedacht en gezegd worden, zijn genoteerd (al staan er ook verhalen tussen die enkel uit dialoog bestaan).

Ik had hiervoor nog niets van Armando gelezen, dus ik wist ook niet precies wat ik kon verwachten. Over het algemeen zijn het niet de meest vrolijke verhalen, al zitten er wel grappige stukjes tussen. In veel verhalen is de ik-persoon of oud, of dood, waar de leeftijd van de auteur waarschijnlijk wel uit blijkt.
Het voordeel is dat het allemaal korte stukjes zijn, dus je kan even iets lezen en dan weer iets anders gaan doen. Het boek is niet zo geschikt om in één keer achter elkaar uit te lezen, omdat veel verhalen dan op elkaar gaan lijken (terwijl ze toch allemaal wel iets van elkaar verschillen). Als je hele korte verhalen wil lezen, is het boek interessant. Als je echter op zoek bent naar verhalen met een diepgaander plot, is dit niet wat je zoekt.

1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Selene

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur