Verbluffend meesterwerk

Sem Anne 16 maart 2022 Boekverkoper
Doordat ik Lisa Weeda persoonlijk een beetje ken, was ik bij 't verschijnen al ontzettend benieuwd naar dit boek. Toen ik het las, was er nog geen oorlog in Oekraïne. Intussen staat Kiev in brand en zijn hele volksstammen op de vlucht. De inval van Rusland had echter een jarenlange prelude, van de val van de Sovjet-Unie tot de annexatie van de Krim. Terwijl het Westen uitrekent welke sancties het moet treffen, mogen we niet vergeten dat dit conflict niet gaat over Gazprom of Poetin, maar over mensen. Mensen zoals Aleksandra - de grootmoeder van Weeda. Dit boek is een verbluffend en soms prachtig magisch realistisch meesterwerk over een gecompliceerde, maar liefdevolle Oekraïense familie. Absoluut niet voor niks genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs van 2022.

Meer recensies van Sem Anne