spannend negende deel

shannah bielen 26 juni 2024
Een groepje van 5 tieners gaat een nachtje kamperen in het bos. Wanneer ze ‘s ochtends wakker worden, ontdekken ze dat een van hen dood is. Bevindt de dader zich in het vriendengroepje, is het een toevallige passant of hebben de buurtbewoners er iets mee te maken? Aan inspecteur Gina Harte om dit uit te zoeken. Het wordt Harte niet makkelijk gemaakt. Enkele verdachte personen die toevallig in de buurt van het bos zijn die niet alles vertellen. Boze buurtbewoners die de overlast van de feestende jongeren meer dan beu zijn en hun ongenoegen uiten via sociale media. En dan zijn er nog de tieners zelf, die niet bepaald behulpzaam zijn.

Het verhaal wordt verteld vanuit een aantal perspectieven, waaronder dat van Gina en de tieners zelf. Wanneer enkele tieners bedreigingen ontvangen via Snapchat, wordt duidelijk dat ook zij geheimen hebben. Wat gebeurde er tijdens eerdere feestjes? En waarom bleef Naomi die ene nacht zo lang weg? Daarnaast volgens we Sandy, een vrouw die met haar partner Frank aan de rand van het bos woont. Sandy zit in een rolstoel en is volledig afhankelijk van haar partner. Hij mishandelt haar zowel emotioneel als fysiek. Sandy is een goed uitgewerkt personage dat sympathie opwekt.

Naast de vorderingen in het onderzoek door inspecteur Harte krijgen we ook een persoonlijke verhaallijn bij haar door haar relatie met Briggs en de moeilijke relatie met haar dochter. Daarnaast ontvangt Harte ook enkele anonieme berichten die verwijzen naar zaken uit haar verleden. Komt haar geheim uit?

Carla Kovach gebruikt verschillende elementen om de spanning op te drijven en een boeiend verhaal te vertellen. Op sommige momenten zit je echt op het puntje van je stoel. Haar toegankelijke en meeslepende schrijfstijl maakt het moeilijk om te stoppen met lezen. De auteur bouwt de spanning zeer goed en maakt slim gebruik van cliffhangers. Het verhaal leest als een trein.

‘Toen waren er vier’ is al het negende deel in de serie met Gina Harte. Voor mij blijft deze serie heel goed scoren door een perfecte mix van spanning, goed uitgewerkte en herkenbare personage en meer dan voldoende spanning.

Meer recensies van shannah bielen