Prachtig en ontroerend verhaal

De Joodse zusjes Cibi, Magda en Livi doen op jonge leeftijd een belofte aan hun vader. Ze zullen voor altijd samen blijven en voor elkaar zorgen, maar dan breekt er een verschrikkelijke dag aan……

Livi wordt op haar vijftiende op transport gesteld, Cibi de oudste van de drie gaat mee naar het concentratiekamp. Magda die op dat moment in het ziekenhuis ligt, weet niet waar haar zussen gebleven zijn en besluit om onder te duiken. Na twee jaar komt ook Magda aan op de gruwelijkste plek op aarde: Auschwitz-Birkenau en zijn de zussen herenigd. Daar doen ze een nieuwe belofte…….We blijven leven, wat er ook gebeurt!

De drie zussen van Auschwitz is een hartverscheurend, bemoedigend en heftig verhaal. Het is gebaseerd op waargebeurde feiten. Je leest het verhaal vanuit Cibi en Livi die in Auschwitz zitten, maar ook vanuit Magda die de eerste jaren nog bij haar moeder en opa woont. Door deze verschillende invalshoeken krijg je een mooi beeld over hoe het leven was voor een joods gezin tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wat hebben zij en vele anderen verschrikkelijke situaties meegemaakt of gezien. Het is onvoorstelbaar en ontzettend dapper hoe deze drie zussen zich staande hebben weten te houden op de meest vreselijke plek. De auteur weet de drang van de zusjes om bij elkaar te blijven en de onvoorwaardelijke liefde tussen die drie feilloos over te brengen op de lezer. Het verhaal stopt niet nadat de oorlog voorbij is, maar laat zien dat de zussen nog steeds moeten knokken voor een menswaardig bestaan. Iets dat bestaat uit vallen en opstaan.

Door de fijne schrijfstijl van Heather Morris leest dit toch wel heftige boek vlot weg. Het is een prachtig verhaal over familie, liefde, moed, hoop en kracht. Wat mij betreft zeker een aanrader als je een boek over de Tweede Wereldoorlog wilt lezen.

Meer recensies van boekenwurmpje_sharon