Twee generaties later duurt de oorlog nog altijd voort.

SharonMartens 21 april 2024
'Wat is haar naam?' is een pakkende autobiografische roman over intergenerationeel trauma. Het verhaal ontvouwt zich met de deportatie van de Joodse Mathilda en Abraham Frankenhuis naar concentratiekamp Westerbork. Drie maanden na aankomst mijmert Mathilda Frankenhuis over deze allesbepalende dag voor hen, voor hun twee maanden oude dochter Tina en voor hun latere kleindochter Mathilda: 21 april 1943.

'We staan aan de grond genageld, daar midden in de kamer. Ik gluur uit het raam en zie in mijn ooghoek nog net dat de buurvrouw mijn baby met kinderwagen en al door de heg haalt. Ik slik een paar keer en verberg mijn hoofd tegen de schouder van Abraham.'

Precies 81 jaar later publiceert Mathilda van den Hof (1972) - kleindochter van Mathilda Frankenhuis, dochter van Tina - het boek 'Wat is haar naam?' Hiermee laat Van den Hof de diepe wens om een boek te schrijven over het intergenerationele trauma in de vrouwenlijn in haar familie in vervulling laten gaan. Haar debuutroman geeft een pijnlijke blik in het leven van Mathilda, hoe de oorlog twee generaties later nog niet voorbij is.

Een openhartig verhaal over de verlatingsangst van haar moeder, de moeizame gezinsdynamiek en Van den Hofs zoektocht naar wie ze is en naar ‘er mogen zijn’. Middels tijdsprongen in het verhaal ervaart de lezer hoe Van den Hof als kind is opgegroeid, hoe zij verlangde naar een knuffel van haar moeder, maar ook hoe Van den Hof als volwassene nog steeds worstelt met dit verlangen.

‘Wat ik toen nog niet wist, is dat ik het lastig zou vinden om alleen te zijn. Dat ik een man nodig zou hebben om mij gelukkig te voelen, dat ik graag voor een man zorg, ten koste van mijzelf’.

Van den Hof heeft met haar debuut een schrijnend verhaal over de Tweede Wereldoorlog en de verstrekkende gevolgen daarvan neergezet. Tegelijkertijd is dit boek ook hoopvol; Van den Hof neemt de lezer mee in haar zoektocht om de trauma’s uit het verleden ter doorbreken, ze leert middels verschillende therapieën hoe ook zij er mag zijn. Met haar verhaal hoopt Van den Hof dat wij niet vergeten, maar vooral hoopt ze anderen te kunnen helpen bij het verwerken van hun geërfde problemen. Mathilda van den Hof mag er zijn, dit boek laat dat roerend zien.

Meer recensies van SharonMartens