De weg terug naar huis?

sheila_hjv_inbooks 09 september 2024
Kristi heeft haar vader nog nooit ontmoet, dus als hij contact met haar opneemt is een ontmoetingsplan snel gemaakt. Kristi zal voor hem naar IJsland vliegen, zodat ze elkaar beter kunnen leren kennen.

De reis is echter een regelrechte ramp. En terwijl de wereld om haar heen verandert, strandt Kristi op een onbekend eiland. Op weg door een nieuwe tropische aarde, probeert ze haar weg terug naar huis te vinden.

Want welk bijzonder wezen ze ook tegenkomt en hoeveel nieuwe vrienden ze ook maakt, ze wil niets liever dan weer thuis zijn bij haar moeder en haar vriendje.

‘“Ik kijk om me heen en er klopt iets niet, plots wordt het zwart voor mijn ogen. Als ik bijkom weet ik niet meer wat er is gebeurd, ik kan het me niet herinneren.” Joshua Toonen

De verloren zuurgeest van Joshua Toonen is een bijzonder young adult fantasy book vol wendingen.

Joshua Toonen heeft met zijn verhaal absoluut iets origineels bedacht om, voor mijn gevoel, enerzijds het klimaat en het milieu aan te kaarten, en anderzijds ook een zoektocht naar de oorsprong van de hoofdpersoon weer te geven. Kristi’s personage maakt een hoop mee en verplaatst zich in een rap tempo naar alle bestemmingen. Hierdoor krijg je als lezer veel informatie te verwerken, die het verhaal op vele punten dient, maar het soms ook een beetje rommelig maakt waardoor je hier en daar de connectie met Kristi verliest.

Voor mij was het niet altijd direct helemaal duidelijk wat er precies werd bedoeld, wat maakte dat ik echt moest nadenken over het verhaal, en dat vind ik op zijn tijd ook wel heel leuk om te ervaren. Joshua Toonen heeft een flink aantal wendingen in zijn boek opgenomen en brengt deze met een fijne schrijfstijl op een prettige manier over. Vooral aan het einde heeft hij een aantal verrassingen in petto, die het verhaal in een heel ander perspectief zetten, en van een betekenis voorzien die ik er niet achter had gezocht.

Al met al is De verloren zuurgeest een boek met een verrassende inhoud waar je wel echt bij moet blijven.

3½ ⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks