Eenzaam en alleen?

sheila_hjv_inbooks 11 augustus 2024
Martin (bijnaam Tiny) heeft de grip op zijn leven verloren. Hij vlagt zonder bezieling bij zijn voetbalclub, heeft werk waar hij niets aan vindt en verliest zichzelf in een alcohol- en pornoverslaving.

Hij worstelt zich door de dag en vindt dat hij nog maar weinig heeft om voor te leven. Wanneer hoop dan toch aan zijn deur klopt, is het de vraag of Martin de wilskracht heeft om te veranderen. Of is hij inmiddels reddeloos verloren?

“Met beide armen hijs ik me naar boven, het lukt zowaar om me de slaapkamer in te slepen. Hevig hijgend en met mijn kleren nog aan val ik op bed.” De heer R.

Door eenzaamheid verlaten is niet het eerste boek van De heer R., maar wel zijn romandebuut. De heer R. is een pseudoniem.

Dit boek stuurde mijn beleving ervan alle kanten op. Niet alleen tijdens het lezen, maar ook tijdens het bedenken wat ik er over wilde vertellen. De inhoud van het boek vond ik best uitdagend, terwijl ik er tegelijkertijd ook doorheen vloog. De manier van vertellen is vlot en leest prettig, maar sommige stukken van de inhoud wierpen wel wat inlevingsobstakels op, en waren gebaat bij een vrij sterke maag, waar ik helaas niet over beschik. Toch begrijp ik waarom de auteur gekozen heeft om de treurige situatie van Martin op deze manier te benadrukken.

De heer R. zet zijn hoofdpersoon rauw en zonder enige filter neer. Hij dompelt je volledig onder in de misère die het leven van zijn personage tekent. Daarmee roept de auteur allerlei gevoelens op ten aanzien van dit hoofdpersoon. Die zijn niet allemaal even positief, maar wat uiteindelijk overheerst is medeleven. Niet alleen om wat hij al verloren heeft, maar ook om wat hij nog steeds verliest door zijn verslaving. De heer R. zorgt dat je hoopt dat Martin zijn leven op de rit krijgt, maar laat je tegelijkertijd twijfelen of dat wel gaat lukken. Wat dat betreft heeft hij een goede balans gevonden, waardoor je bij het verhaal wil blijven.

Door eenzaamheid verlaten is een heftig, intens en aangrijpend verhaal dat je meeneemt in een gevecht met verlies, verslaving en het leven.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks