Dromen en standvastigheid

sheila_hjv_inbooks 23 augustus 2024
Wanneer Samuel na de basisschool op de praktijkschool terecht komt, weigert hij zich daar zomaar bij neer te leggen. Hij droomt groter dan dat, en is vastbesloten om dat ook waar te maken.

Zijn klasgenoten vinden Samuel maar raar en beginnen hem te pesten. En terwijl één van hen hem zelfs met de dood bedreigt, proberen de docenten Samuel wijs te maken dat hij nooit verder komt dan de sociale werkplaats.

Maar Samuel geeft niet zomaar op. Zal hij zijn dromen uit laten komen?

“Samuel voelt de tranen in zijn ogen prikken. Zijn hoofd suist en hij hoort niks meer van wat er om hem heen gezegd wordt.” Danny Steehouwer

Droomjongen van Danny Steehouwer is een mooie en aangrijpende roman over dromen najagen en de moeizame weg om ze te verwezenlijken.

Toen ik het verhaal van Danny Steehouwer had uitgelezen, heb ik het even moeten laten bezinken voordat ik aan deze recensie begon, omdat het verhaal enerzijds ontzettend hoopvol is en anderzijds intens verdrietig. Het feit dat het om een waargebeurd verhaal gaat, vergroot de impact die het ook zonder dat gegeven al zou hebben. De auteur neemt je op volwassen wijze mee in het leven van zijn jonge hoofdpersoon, en zet zijn leef- en belevingswereld goed en invoelbaar neer.

Danny Steehouwer vertelt op een meeslepende manier over de opgroeiende Samuel. Ik vond het hartverwarmend om te ontdekken dat Samuel zijn belangrijkste advies al jong van een dierbaar iemand kreeg, en hij zich daar altijd aan vast heeft gehouden. De auteur beschrijft het verdriet, de pijn, de angst en de onmacht die Samuel ervaart met gevoel, maar laat er altijd een glimpje hoop doorheen stralen. Hoop die te vinden is in de warme vriendschap die hij opbouwt, het plezier dat hij ervaart in creatieve bezigheden, maar vooral in de houvast die hij vindt in de wijze raad van toen en in het doorzettingsvermogen dat hij in zichzelf weet op te roepen.

Droomjongen is een realistisch verhaal waarin pestgedrag verontwaardiging oproept, het gedrag van volwassenen soms ronduit verbijstering veroorzaakt en de kracht van Samuel bewondering oogst.

4½ ⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks