Hans en Grietje, maar dan anders

sheila_hjv_inbooks 17 oktober 2024
Sinds het overlijden van haar vader woont Geike bij haar stiefmoeder, diens nieuwe man, en haar mentaal onstabiele stiefbroer Hannes, die altijd voor problemen zorgt. Maar hij is niet de enige voor wie ze thuis op eieren moet lopen.

Haar beste uitweg zou een huwelijk zijn, maar Geike valt nog niet erg in de smaak bij de huwbare mannen. Hannes lijkt zich ondertussen nergens wat van aan te trekken, en al zeker niet van haar dilemma. Toch kan hij haar redding zijn, maar daarvoor moet ze wel op reis met de stiefbroer die ze haat.

“Mijn keel wordt dik en meer tranen glijden over mijn wangen als ik aan dat moment met Gilsmut denk.” Emma Anna

Hans en Grietje van Emma Anna is een novelle die deel uitmaakt van een serie van vijf sprookjes met een duistere twist.

Dit sprookje is waar je als lezer van het dark genre graag mee op de bank kruipt. Emma Anna weet de duistere sfeer goed in het verhaal te plaatsen, en geeft je daarmee precies wat je bij een boek als dit verwacht. Inmiddels heb ik een aantal novelles uit deze sprookjes serie gelezen en voor mijn gevoel was dit de donkerste. Maar ook hier herken je de stijl die de verhalen van deze auteur kenmerkt en bijzonder maakt. Ze weet uiteindelijk altijd de donkere angel uit het verhaal te trekken en toch ergens licht in te vinden.

Emma Anna maakt een meeslepende belevenis van het volledige verhaal en de personages passen goed bij hun rol erin. Het sprookje zelf is echter wezenlijk anders dan de bekendere versie(s). Deze Hans en Grietje lijken beiden geenszins op degenen waar je wellicht eerder over hebt gelezen, maar Emma Anna zorgt ervoor dat je het sprookje zelf wel herkent. De novelle is goed opgezet en leest makkelijk, waardoor je je er eenvoudig door mee kan laten nemen. De donkere twist zit die ervaring zeker niet in de weg, maar maakt het verhaal juist tot wat het in deze hoedanigheid moet zijn.

Hans en Grietje is een dark fairytale met een lekkere dosis duister. En dat is wel zo fijn want een dark story zonder duisternis is als een serial thriller zonder slachtoffers.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks