Een reis naar binnen

sheila_hjv_inbooks 07 oktober 2024
Muna is begonnen aan haar spirituele (innerlijke) reis, door mystieke gebieden en eeuwenoude bossen. Als dochter van het stamhoofd kent ze de verbinding met de natuur, maar nu is het aan haar om contact te maken en haar levenspad te ontdekken.

Als ze bij Het Kristal van Ahe’a aankomt, moet ze een test volbrengen die haar door het kristal wordt opgelegd. Er is echter iets uit haar verleden dat haar vooruitgang in de weg staat. Zal Muna, geholpen door mythische en mysterieuze wezens, haar (voor)bestemming vinden.

“Even was ze bang geweest dat hij haar wilde aanvallen, zo fel had hij haar aangekeken met zijn doordringende kijkers.” Janine Keijser

Het kristal van Ahe’a van Janine Keijser is een kort fantasy verhaal dat op de shortlist van de Harland Awards kwam.

Lezers die Janine Keijser een beetje volgen en haar boeken lezen, weten dat ze bekend staat om haar spannende en goed uitgewerkte ecothrillers. Ik was dan ook zeer benieuwd hoe een kortverhaal in een ander genre voor haar uit zou pakken. Al snel bleek dat ze hiermee ook heel goed uit de voeten kan. Haar schrijfstijl is prettig zoals altijd, en haar uitwerking doet wat het moet doen binnen de beperkte ruimte die beschikbaar is. Gevoelsmatig denk ik dat het helpt dat er eigenlijk slechts één personage intensief wordt gevolgd. De auteur kan zich daar volledig op toespitsen, en omlijst dat met mooie en zachtaardige wezens.

Wat overigens opvalt is het feit dat haar liefde voor de natuur, en het belang dat de auteur hecht aan het milieu en het creëren van een betere wereld voor mens en dier, ook in dit verhaal duidelijk naar boven komt. Ze slaat daarin geen belerende toon aan, maar spreekt op een mooie en warme manier over de mogelijkheden die haar hoofdpersoon aangereikt krijgt om alles wat leeft te helpen en te helen. Muna maakt in mijn beleving niet alleen een reis om te rouwen, om los te laten en om te helen, maar ook een reis om haar eigen pad en bestemming te ontdekken.

Het kristal van Ahe’a is een kort en spiritueel fantasyverhaal met een aansprekende boodschap.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks