Evenwicht tussen donker en licht

sheila_hjv_inbooks 16 september 2024

Arana’s herinneringen gaan niet verder terug dan tweeënhalf jaar. Van de tijd daarvoor weet ze niets. Toch heeft ze in Parijs een fijn leven op kunnen bouwen met een aantal goede vrienden die als familie voelen.

Alles verandert als een duister persoon haar op klaarlichte dag probeert te ontvoeren. De ontdekkingen die volgen zaaien enkel verwarring. Waarom kan ze zich niets herinneren over haar verleden? En wie is ze eigenlijk?

“Arana kom zich niet voorstellen dat ze anderen inspireerde. Ze was zelf zo druk met haar eigen studie.” Marijke F. Jansen

Het lot van de muze van Marijke F. Jansen is een young adult fantasy verhaal dat je op meeslepende wijze meeneemt in het leven van Arana.

Toen ik ontdekte dat er een nieuw verhaal van Marijke F. Jansen zou verschijnen, was ik eigenlijk bij voorbaat al enthousiast. En ondanks dat dit misschien te hoge verwachtingen zou creëren, wist ik dat ze me niet teleur zou stellen. Er is iets in haar schrijfstijl dat mij gewoon ontzettend aanspreekt.

De beleving van het verhaal van Het lot van de Muze beschrijven herbergt een risico, omdat het lastig is om dit te doen zonder te veel weg te geven. Maar ik kan in ieder geval zeggen dat het verhaal origineel, mysterieus en verrassend is. Vooral in het begin weet de auteur je goed in het ongewisse te houden over waar het verhaal heen zal gaan, en ondanks een hoop raadwerk van mijn kant, kon ik zeker niet alles voorspellen.

Het geheugenverlies van Arana wordt goed beschreven, maar voelt niet als een loden last. Marijke F. Jansen weet daar een prima evenwicht tussen mysterie en in het nu leven in te behouden. Het feit dat ze fijne vrienden heeft draagt daar zeker aan bij, en ook de spannende situatie waar Alana’s personage al snel in belandt levert een bijdrage. Natuurlijk kan het ook geen kwaad dat er wat vlinders fladderen tussen de diverse hoofdpersonen. Marijke F. Jansen zet met dit alles een heel fijn young adult fantasy verhaal neer, en geeft halverwege ook nog een behoorlijk onverwachte twist die alles weer in een ander perspectief zet.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks