Leven met kanker

sheila_hjv_inbooks 07 september 2024
Wanneer Lina in 2017 wordt getroffen door kanker, die na een tijd in remissie in 2022 opnieuw oplaait, beïnvloedt dat ook haar liefdevolle omgeving. Telkenmale start voor Lina een intensief behandeltraject, waar ze met een bewonderenswaardige houding instapt.

Liza is net als haar familie onder de indruk van Lina’s positieve instelling en rotsvaste geloof. Ze besluit Lina’s verhaal over haar extra leven aan het papier toe te vertrouwen, en te delen met haar lezers.

“Ik heb kanker. Ik ben geen kanker. Het is fijn wanneer ik voel dat mensen dat ook zo zien en me gewoon mezelf laten zijn.” Knisper Fogata

Lina’s Extra Leven van Knisper Fogata is een prachtige roman, die zich ruim vijftig jaar na de Kinderen van gisteren afspeelt. Beide boeken kunnen ook heel goed los van elkaar worden gelezen.

Nog meer dan in het eerdere boek over de familie Vervaeke, laat Knisper Fogata (pseudoniem) je de warme band binnen dit gezin voelen. Want alhoewel het verhaal zich afspeelt rondom de ziekte van Lina, brengt de auteur je ook een verhaal van hoop en dankbaarheid. Ondanks de kanker blijft het hele gezin positief en strijdbaar en dat wordt helder op de lezer overgebracht. De hele familie is betrokken bij de behandeling van Lina, de opvang voor Lili en alles wat nodig is om het elkaar zo aangenaam mogelijk te maken.

Knisper Fogata plaatst het verhaal tegen de achtergrond van een wereld die haar zorgen baart. Waardoor naast de bezorgdheid om haar zus, ook haar bezorgdheid over de wereldproblematiek een rol speelt. Maar tussen al de pijn en het verdriet kunnen ze, hoever de familieleden ook uitwaaieren, altijd rekenen op hun band, de onvoorwaardelijke steun en de overduidelijke liefde voor elkaar. De auteur geeft je echt het gevoel dat het rotsvaste geloof, haar positieve houding en eerdergenoemde support van haar omgeving, Lina de kracht geven om de kanker en de behandelingen met waardigheid te ondergaan, en te accepteren wat het haar brengt.

Met Lina’s Extra Leven hopen de zussen steun te bieden aan andere kanker patiënten en ik denk dat ze daar zeker in slagen.

4½⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks