Stekelig met een zachte binnenkant

sheila_hjv_inbooks 06 augustus 2024
Floor is de bitch van de vriendengroep en daar is ze trots op. Zo blijft iedereen lekker op afstand. Elk persoon dat toch in de buurt komt zal zich bezeren aan het denkbeeldige prikkeldraad dat haar omhult.

Ze krijgt wat ze wil omdat niemand haar iets durft te weigeren. Nou ja bijna, want Casper laat zich niet zo makkelijk sturen. Hij blijkt meer op haar te lijken dan ze had gedacht. Durft hij wel dichtbij te komen?

“Het liefst ben ik hier, tussen mijn vrienden, op de plek waar ik het voor het zeggen heb. Waar iedereen naar me luistert en doet wat ik wil.” Alice Bakker

Prikkeldraad doet pijn van Alice Bakker is het vierde deel van de serie over de klas H4C van het Klaverlandcollege. Deze keer staan Floor en Casper centraal.

Met de keuze van Floor heeft Alice Bakker zichzelf de uitdaging gegeven om een, in eerste instantie, minder sympathiek personage, aantrekkelijk genoeg te maken om erover te willen lezen. En daarin stelt ze niet teleur, want allebei de hoofdpersonen worden goed neergezet en dat maakt dat je ze graag beter wil leren kennen. De ongemakken die zo goed passen bij opgroeiende jongeren zijn herkenbaar neergezet. Je pikt er moeiteloos de tegenstrijdigheden uit die kenmerkend zijn voor de jeugdigheid enerzijds en de groei naar volwassenheid anderzijds.

Als je de andere delen van de H4C-serie hebt gelezen dan voel je je gelijk weer thuis bij de fijne vriendengroep, maar ook als je een nieuwe lezer bent zal je je welkom voelen. Alice Bakker weet vriendschap, verliefdheid en familieperikelen met een lach en een traan over te brengen. Ieder personage heeft eigen obstakels om te overwinnen, en allemaal gaan ze daar op een andere manier mee om. Floor doet dat door stekelig en bitchy te zijn en ze houdt iedereen op afstand. Langzaam ontvouwt Alice Bakker wat er achter Floors gedrag schuilt, en waarom Casper haar zo goed begrijpt.

Prikkeldraad doet pijn kent veel maatschappelijke thema’s, maar is ook gewoon een heerlijk verhaal over Floor en Casper die elkaar misschien wel leuker vinden dan ze zelf weten.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks