Ongeluk of aanslag?

sheila_hjv_inbooks 17 oktober 2024
Als Giuliano Rossi, de chauffeur van Aron Levi, wordt ontvoerd, staat de Antwerpse politie al onder grote druk door de bloedige aanslagen die in het drugsmilieu worden gepleegd. Terwijl deze misdaden het nieuws beheersen, probeert Giuliano te ontdekken waarom hem dit overkomt.

Ondertussen ziet Sofie een moord op de terminale patiënt Victor Gerritsen. Het probleem is dat niemand haar gelooft, behalve de eveneens terminale voormalig rechercheur, Robert Jansen. Als Sofie onbedoeld ook nog betrokken raakt bij de ontvoeringszaak, wordt ze geconfronteerd met een aantal trauma’s uit haar verleden.

“Snikkend verlaat Sofie het ziekenhuis. Haar hart opnieuw gebroken. Het geluk verbergt zich.” P.M. Pauwels

Verloren in het verleden van P.M. Pauwels is een spannende roman die slim in elkaar steekt.

Als ik bij dit boek niet gegrepen zou zijn door de aanlokkelijke flaptekst, dan zou de prachtige vormgeving mij wel over de streep hebben getrokken. Het blijft natuurlijk altijd afwachten of de inhoud past bij de buitenkant, maar ik kan met overtuiging zeggen dat die binnenkant zeker gewaagd is aan de omlijsting. Het verhaal heeft een spanningsveld dat over de gehele linie gehandhaafd blijft. Of dat nu in relaties, in de diverse zaken die spelen of in de verbinding tussen heden en verleden is.

P.M. Pauwels heeft een energieke manier van vertellen en weet je daarmee echt in te palmen. Niet in de laatste plaats omdat ze die energie ook aan haar personages geeft. De hoofdpersonen zijn doortastend, onderzoekend en aan elkaar gewaagd. De auteur houdt de teugels bij zowel de karakters als het verhaal stevig in handen, en voorziet de lezer van precies de hoeveelheid informatie die nodig is. Vooral de kleine verwijzingen blijken later veel belangrijker te zijn dan je je realiseerde toen je erover las. En zodra je dat ontdekt ga je nog oplettender lezen en wordt elke zin een mogelijke aanwijzing.

Verloren in het verleden is een steengoede spannende roman, die mij echt in zijn greep had en waar ik op de laatste bladzijde met moeite afscheid van nam.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks