Lezersrecensie
Kan iedereen beroemd worden?
Romy, Robin, Noortje, Marlou, Arunya, Eva, Shady en Dorit. Stuk voor stuk jonge vrouwen en meisjes, die iets doen in de wereld van influencers. En, ook allemaal jonge vrouwen die Doortje Smithuijsen sprak voor haar boek Gouden Bergen.
Een boek, waarvoor Doortje Smithuijsen een jaar lang heeft mogen meekijken in het leven van een aantal influencers. Ze wilde graag weten wat hen drijft, en hoe het is als je dagelijkse leven wordt bepaald door likes en volgers. Wat maakt deze digitale wereld zo interessant voor deze generatie jonge mensen?
“De ontbijtzaal is inmiddels gevuld met vrouwen die er allemaal net zo verzorgd uitzien als Romy, Robin en Shady: de haren geverfd, gezichten geshapet, glitterjasjes en jurkjes aan, of anders broeken met panterprint.” Doortje Smithuijsen
Doortje Smithuijsen volgt niet alleen Romy, Robin, Noortje, Marlou, Arunya, Eva, Shady en Dorit. Ze spreekt, vaak anoniem, ook andere spelers die zich begeven op influencer markt. Niet iedereen kan, mag of wil zich openlijk uitspreken.
Voor haar boek baseert Doortje Smithuijsen zich niet louter op haar contact met de vrouwen uit de branche. Ze heeft daarnaast ook veel research gedaan. Daarmee legt ze onder andere een link naar de tijdgeest, waarin deze generatie influencers opgroeit.
Doortje Smithuijsen houdt zich als journaliste het liefst bezig met de moderne mens. Zoals bijvoorbeeld de millennials, die ze zelf de digitale generatie noemt. Ze schrijft artikelen voor diverse kranten en heeft, onder andere, ook een documentaire gemaakt over kinderen met een eigen YouTube-kanaal.
Gouden Bergen heeft, wat mij betreft, eigenlijk twee gezichten. Aan de ene kant heb je de jonge vrouwen en meiden die zich in de influencers markt begeven en aan de andere kant heb je het onderzoek naar dit fenomeen.
Zelf had ik graag nog wat meer over de vrouwen die worden gevolgd gelezen. Als lezer leer je ze nu niet echt kennen. In combinatie met het uitgebreide onderzoek, blijft het verhaal gevoelsmatig dan toch een beetje op afstand.
Dat wil niet zeggen dat het onderzoek, en de verbanden die worden gelegd, geen interessant beeld schetsen van deze bijzondere digitale wereld. Een wereld die misschien niet eens zover af staat van de werkelijkheid en tijdgeest waarin deze jonge mensen opgroeien.
In Gouden Bergen combineert Doortje Smithuijsen ‘real life’ met research. Dit maakt het een boeiend boek voor iedereen die wat meer wil weten over het hele concept rondom influencers. Van mij krijgt Gouden Bergen 3.5 sterren.
Deze recensie schreef ik voor, en is terug te vinden op, de blog In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com.
Een boek, waarvoor Doortje Smithuijsen een jaar lang heeft mogen meekijken in het leven van een aantal influencers. Ze wilde graag weten wat hen drijft, en hoe het is als je dagelijkse leven wordt bepaald door likes en volgers. Wat maakt deze digitale wereld zo interessant voor deze generatie jonge mensen?
“De ontbijtzaal is inmiddels gevuld met vrouwen die er allemaal net zo verzorgd uitzien als Romy, Robin en Shady: de haren geverfd, gezichten geshapet, glitterjasjes en jurkjes aan, of anders broeken met panterprint.” Doortje Smithuijsen
Doortje Smithuijsen volgt niet alleen Romy, Robin, Noortje, Marlou, Arunya, Eva, Shady en Dorit. Ze spreekt, vaak anoniem, ook andere spelers die zich begeven op influencer markt. Niet iedereen kan, mag of wil zich openlijk uitspreken.
Voor haar boek baseert Doortje Smithuijsen zich niet louter op haar contact met de vrouwen uit de branche. Ze heeft daarnaast ook veel research gedaan. Daarmee legt ze onder andere een link naar de tijdgeest, waarin deze generatie influencers opgroeit.
Doortje Smithuijsen houdt zich als journaliste het liefst bezig met de moderne mens. Zoals bijvoorbeeld de millennials, die ze zelf de digitale generatie noemt. Ze schrijft artikelen voor diverse kranten en heeft, onder andere, ook een documentaire gemaakt over kinderen met een eigen YouTube-kanaal.
Gouden Bergen heeft, wat mij betreft, eigenlijk twee gezichten. Aan de ene kant heb je de jonge vrouwen en meiden die zich in de influencers markt begeven en aan de andere kant heb je het onderzoek naar dit fenomeen.
Zelf had ik graag nog wat meer over de vrouwen die worden gevolgd gelezen. Als lezer leer je ze nu niet echt kennen. In combinatie met het uitgebreide onderzoek, blijft het verhaal gevoelsmatig dan toch een beetje op afstand.
Dat wil niet zeggen dat het onderzoek, en de verbanden die worden gelegd, geen interessant beeld schetsen van deze bijzondere digitale wereld. Een wereld die misschien niet eens zover af staat van de werkelijkheid en tijdgeest waarin deze jonge mensen opgroeien.
In Gouden Bergen combineert Doortje Smithuijsen ‘real life’ met research. Dit maakt het een boeiend boek voor iedereen die wat meer wil weten over het hele concept rondom influencers. Van mij krijgt Gouden Bergen 3.5 sterren.
Deze recensie schreef ik voor, en is terug te vinden op, de blog In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com.
3
Reageer op deze recensie