Het mysterie van de mens

Shelly Roso 15 oktober 2024
Ooit was de mens een doodgewone diersoort waar de andere dieren zich niets van aantrokken. Mensen waren tamelijk zwakke dieren en als er een leeuw of beer aankwam, moesten de mensen maken dat ze wegkwamen. Nu neemt de mens de wereld over, is de mens de baas over deze wereld...Hoe kan dat?
En hoe komt het dat er door onze grote macht grote problemen zijn gekomen. Wat zijn mensen eigenlijk voor wezens?

Archeologische vondsten
In dit boek begint het waargebeurde verhaal over de mens miljoenen jaren terug, toen we nog in het wild leefden en zwakker waren dan welk dier dan ook. Maar langzaamaan lees je hoe de mens steeds machtiger werd.
Ook krijg je antwoord op vragen als: wat voor soort bedrijf McDonald's is, waarom we van suiker houden, waarom we wel bang zijn voor spinnen maar niet voor auto's (terwijl er door auto's mensen overlijden en door spinnen niet) en waarom dieren bang zijn geworden voor ons?
Het verhaal wordt aangevuld met informatie over archeologische vondsten. Er worden duidelijke linken gelegd met de tijd van nu, zodat de lezer een helder beeld krijgt van hoe anders de mens toen leefde en er worden interessante weetjes beschreven.
Daarnaast geeft de schrijver ook eerlijk toe dat we ook nog veel niet weten, van hoe het er bij bepaalde menssoorten of stammen aan toegingen.

Onze superkrachten goed gebruiken
Aan het eind van het boek, vertelt de schrijver dat veranderingen op de aarde al miljoen jaren plaatsvinden en dat de mens daar een grote aandeel in heeft. De schrijver laat weten dat het belangrijk is om onze superkrachten dan ook goed in te zetten en goed te gebruiken, bijvoorbeeld om bedreigde diersoorten en het milieu te redden. Dieren en de aarde zijn namelijk niet opgewassen tegen grote bedrijven. De mens is dat wel, zelfs kinderen.
Hoe we onze superkrachten goed kunnen inzetten?
Ook dat lees je in het boek.
Hoe wij het machtigste dier op aarde werden is geschikt voor mensen van 8-99+ jaar.