Magie, mystiek en geschiedenis

Redactie en opmaak binnenwerk: Tekstbureau Het Zusje
Druk: Pumbo.nl
Website: www.goudsterretje.nl

Gebaseerd op Nefertiti en Achnaton
Goudsterretje en de verborgen Galaxy is gebaseerd op de legendarische mysterieuze prinses Nefertiti en Farao Achnaton die echt geleefd hebben. Deze versie is vanuit een sprookjesperspectief geschreven en zeer geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar die van magie, het mystieke en van lezen houden.
Je hoeft geen kennis te hebben van het oorspronkelijke verhaal om dit verhaal te kunnen lezen en begrijpen, wel kan het zijn dat je na het lezen iets wilt weten over de mysterieuze prinses en de Farao.

Sterke kanten van de schrijver
Het verhaal kent veel personages die allen rijk zijn uitgewerkt; in uiterlijk, trekjes, bepaalde eigenschappen, gedrag en ook in verhouding tot de andere personages. Als lezer kun je ze voor je zien, haast horen en voelen. Dat is een van de sterke kanten van de schrijver vind ik.
Ook is de schrijver in dit verhaal sterk met het spelen van tijdssprongen van de ene personage naar de anderen en van de ene plek naar de andere zonder verwarring te scheppen bij de lezer. Een stijl die mij deed denken aan sprookjes van lang geleden.
De schrijver schept een mooi fantasie beeld, waardoor je als lezer merkt dat de schrijver weet waar ze het over heeft. De kleurrijke en sprookjesachtige illustraties van Fransje Heijnen die een genot zijn om naar te kijken, vullen dat beeld goed aan.
Goudsterretje en de verborgen Galaxy is het eerste deel van een driedelig verhaal, die afzonderlijk kunnen worden gelezen.

Diversiteit
Ondanks dat het verhaal gaat over een prinses die op zoek gaat naar een prins, is het een verhaal binnen het thema: Diversiteit in kinderboeken. Goudsterretje is geen prinses zoals deze vaak in boeken wordt afgebeeld, ze heeft een getinte huidskleur wat waarschijnlijk komt omdat ze een dochter is van Koning Zon.
De schrijver heeft dus goed over de kleur van de huid van de prinses nagedacht en heeft niet bewust ingezet op ‘diversiteit.’

www.shelly-roso.nl

Meer recensies van ShellyRoso