Taalrijk/taalverrijkend kinderboek

ShellyRoso 04 juli 2024
"Fatih voelt aan zijn hals, maar in plaats van geruststellend metaal voelt hij alleen huid.
Hij speurt de grond af, voelt in zijn broekzakken, klopt en schudt zijn trui en korte broek uit,
controleert zijn sokken en gympen, maar niets. Fatih is zijn huissleutel verloren."

Geen sleutel, geen thuis
Door het verliezen van de huissleutel is Fatih ook zijn thuis kwijt. Het huis waar hij met zijn moeder woont. Dat zijn de regels. Want de stad waar Fatih woont is in de greep van Masdoud, een geniepige sleutelmaker.
Fatih en zijn moeder komen terecht in een tentenkamp voor thuislozen. Een kamp waar alles beige en troosteloos is.
Er moet een oplossing komen om de stad te redden uit de hebberige handen van de sleutelmaker. Maar dan moet Fatih wel naar de plek waar alle ellende is begonnen. Naar het sleutelbos.
De laatste persoon die daar geweest is, kwam er doorgedraaid vandaan ...
Gaat het Fatih lukken om de verloren sleutels terug te vinden en de kampbewoners te bevrijden?

Taalverrijkend kinderboek
Het Sleutelbos is een meeslepend en spannend verhaal. Door de mooie, beeldende schrijfstijl maakt Najiba het verhaal tot een moderne sprookje. Het is een taalrijk/taalverrijkend kinderboek dat naar mijn mening zeker de aandacht verdient binnen 'Leesbevordering' op de basisscholen.
In het verhaal lees je over de kracht die kinderen in zich hebben, de wijsheid van een blinde dame, de hebzucht van een burgemeester en de roep van de mensen om de blinde dame tot burgemeester te benoemen.
De auteur en ROSE stories laten zien dat in verhalen alles mogelijk is. Ook dat er meer mogelijk is, als we dit willen zien en durven aangaan.

Een boodschap voor deze tijd
Net als in het vorige kinderboek van Najiba (Mijn buurvrouw is een Ninja) zit in dit verhaal ook een boodschap verweven, afkomstig uit de Koran: 'Geef je naaste wat hen toekomt, net als de armen en de behoeftige reizigers.'
Een boodschap die zeker actueel is in deze tijd, waarin veel behoeftige reizigers een veilig thuis zoeken, er steeds meer armoede heerst en waar we vanwege angst vaak onze deuren voor vreemden en anderen sluiten.

www. shelly-roso.nl

Meer recensies van ShellyRoso