Een spannende culinaire ervaring

Ik las ‘Dames en Heren: Mattia Bergman!’ van Frens Hoornick.
Nog niet eerder las ik een culinaire thriller. Heel apart.

Koken en lezen, het zou maar beide je passie zijn!
Dan zeg je natuurlijk geen nee tegen de nieuwe culinaire thriller van Frens Hoornick.

'DAMES EN HEREN: MATTIA BERGMAN!'

Mattia Bergman, de chef-kok van drie Michelinsterren-restaurants, gaat naar Afrika om daar tijd door te brengen met de inheemse bevolking welke hem de fijne kneepjes van de typisch Afrikaanse keuken en van ver daarbuiten zullen bijbrengen. Een ware smaakbelevenis die hij graag mee terug naar huis neemt. Eenmaal weer op eigen bodem krijgt Mattia zendtijd in een praatprogramma om over zijn bijzondere ervaringen te vertellen en wordt daarmee snel bekend. Zijn restaurants draaien overuren. Maar die roem heeft ook een keerzijde. Want over de meest bijzondere culinaire beleving die hij had in Afrika, mag hij niets zeggen. Wanneer Mattia’s enthousiasme hoogtij viert en hij toch zijn Afrikageheimen wil delen, verschijnen er enorme leeuwen en beren op zijn pad. Iemand wil kost wat het kost voorkomen dat hij zijn bevindingen met de rest van de wereld deelt en een voor een verdwijnen er mensen om hem heen die hem in Afrika deelgenoot hebben gemaakt van zijn bijzondere smaakbelevenissen.

Naast dat dit een heel spannend verhaal is, is het vooral ook een culinaire reis. Doorheen de ogen van het hoofdpersonage, chef-kok Mattia, maak je een prachtige reis naar Afrika waarbij je, eenmaal daar, de heerlijkste inheemse gerechten mag proeven.
Bijzondere gerechten, dat wel. Voor ons niet alledaagse ingrediënten passeren met regelmaat de revue. Enkele typisch Afrikaanse gerechten zijn mini-bunny chow, butternutsoep en chakalaka, maar als er ‘bobbejaan’ wordt voorgeschoteld, worden de smaakpapillen pas echt wakker. Mattia wil ook graag een bijzondere potjiekos serveren in zijn eigen restaurants.

Het verhaal geeft je een goede indruk van Afrika: het landschap, de lokale bevolking en de Afrikaanse cultuur. Het is allemaal heel levendig en goed gedetailleerd beschreven. Als je een goede beelddenker bent, waan je je absoluut in Afrika en word je smaakbeleving tijdens het lezen steeds groter en zullen je smaakpapillen enorm getriggerd worden. Je vind het lekker….óf niet!

Een leuke aanvulling is ook dat hier en daar de personages in dit boek in hun eigen Afrikaanse taal praten:
‘Ons gaan ’n stap verder. Maar ek moet weet oj jou geheim nog veilig is? Ek sien twyfel in jou oë. Jy wil die geheim deel. Ek kan jou vat, maar net als die geheim veilig is. Wat jy nou kan ervaar, is uniek. Dit is nie wettig nie. Ek sal jou môre na die nuwe man neem. Jy kry eers nog ’n drankie net soos met daardie ou man. Dan eet jy. Ek sal jou laat eet. Ek sal you eers later vertel wat jy geëet het. Dit bly geheim.’

Het Afrikaans is een West-Germaanse taal die hoofdzakelijk in Zuid-Afrika en Namibië wordt gesproken. De taal is een dochtertaal van het Nederlands, ontstaan uit zeventiende-eeuwse Nederlandse dialecten, en werd historisch Kaaps-Hollands genoemd. Het is voor ons als Nederlandstaligen prima te lezen. De aanvulling in het verhaal is overigens ook minimaal, dus laat dit je er absoluut niet van weerhouden om dit heerlijk spannende boek te gaan lezen.

Frens Hoornick weet met ‘Dames en Heren: Mattia Bergman!’ de lezer geboeid te houden tot het laatste moment. Men raakt langzaam maar zeker betrokken bij het grote geheim van Mattia dat als het zwaard van Damocles boven zijn hoofd hangt. Maar het grote hoogtepunt wordt bewaard tot het einde, echt een schitterend plot.

Ik zou ooit ook nog wel een keer naar Afrika toe willen, alleen bepaalde gerechten geloof ik dat ik dan wel oversla (met een knipoog naar dit bijzondere verhaal).

Eerder las ik ook ‘Prooi’ van Frens Hoornick. Daarnaast schreef hij nog ‘De hoofdprijs’ en ‘Zwarte Mamba’. Ik wil zeker nog meer van Frens Hoornick boeken lezen.

‘Dames en Heren: Mattia Bergman!’ ,vijfentwintig hoofdstukken vol spanning en geheimzinnigheid.
Wie van lezen én koken houdt, kan echt niet om dit boek heen!

Meer recensies van shirley pellikaan