De pijlen van Cupido

Enkele maanden geleden ontmoette ik de Vlaamse auteur Chantal van der Taelen. Onlangs las ik haar boek LYNN.
Een verhaal over liefde, maar ook over moed en doorzettingsvermogen.

De zachtaardige Lynn en de temperamentvolle Kyle McFarlane zijn oude bekenden van elkaar, waarvan het pad ruim tien jaar later weer onverwachts kruist. Maar dat had Lynn liever anders gezien. Liefst had Lynn Kyle voor altijd vermeden, want ze kan hem nog altijd niet uitstaan om iets wat er op haar weg naar volwassen worden is gebeurd.
Lynn en Kyle lijken elkaar echt niet meer te ‘verstaan’. Lynn wil hem eigenlijk nooit meer zien, maar dan heeft ze buiten haar hart gerekend en Kyle’s zevenjarige, vroegwijze zoon.

LYNN leest zeker niet als een huisje, boompje, beestje. Dit verhaal zit vol drama. Het waait, het stormt, en er ontstaan flinke onweersbuien waarbij het zelfs hard kan donderen.
Natuurlijk ook romantiek, anders zou het geen feelgoodroman zijn. Pittige romantiek wel, iedere stap wordt zwaar bevochten. Een stap vooruit betekend in dit verhaal twee stappen achteruit.

Je raakt enorm betrokken bij Lynn en Kyle, je voelt hun verdriet, frustraties en onmacht. Liefde die nooit beantwoord lijkt te worden. Beide zijn daarnaast ook slim en berekenend en soms heerlijk naïef. Meerdere malen wil je een van de twee een schop onder de kont geven. Die betrokkenheid heeft de auteur heel goed weten uit te lokken.

Snelle opeenvolgende gebeurtenissen maken dat er bijna geen pauze is om adem te halen, waardoor het zeer vlot wegleest. Hoewel in het heden geschreven, wordt er regelmatig een terugblik geworpen naar het verleden, wat nodig is voor het verloop van het verhaal, maar zeker nergens de snelheid eruit haalt. Af en toe is er wel een heel klein los draadje, maar dat valt te verwaarlozen in het geheel.

En ook leuk: naast alle ernst die er zit in dit verhaal, wordt het geheel ook overgoten met een fijn sausje van humor.

De pijlen van cupido missen met grote regelmaat hun doel in dit boek, heerlijke feelgood.

Andere romans van deze auteur zijn o.a. Skye en Chloe. Eerder schreef Chantal ook kortverhalen waaruit haar latere romans ontstonden. Ze noemt haar verhalen Chan-Tales.

Meer recensies van shirley pellikaan