Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Filosofie met een vleugje fictie

Sigried 18 augustus 2017 Hebban Recensent

Peter De Graeve studeerde filosofie in Gent, Parijs en Turijn, doctoreerde aan de Universiteit van Straatsburg en ging nadien in Vlaanderen aan de slag als docent filosofie. Aanvankelijk lijkt hij met zijn debuut voor een veilige weg te kiezen. Met een docent filosofie als hoofdpersonage blijft hij namelijk dicht bij zijn eigen leven en passie. Op vlak van inhoud en structuur verlaat De Graeve echter de gebaande paden. Het resultaat is een combinatie tussen filosofisch traktaat en roman, waarbij van de lezer (te) veel inspanning wordt gevraagd om van beide onderdelen een coherent geheel te maken.

De ik-verteller is een eenzaat die aan slapeloosheid lijdt. Zijn onrust lijkt voort te komen uit de vraagtekens die hij bij het begrip realiteit zet:

“Realiteit is ook maar fictie. Realisme is onze laatste geloofsovertuiging.”


Door verzonnen gesprekken met de filosofen die hij bestudeert, probeert hij orde in zijn gedachten te brengen, maar daarmee bereikt hij het tegendeel. Hij raakt verward in het kluwen van denkbeelden en drijft steeds verder af van de realiteit. Hij raakt geïsoleerd op zijn universiteit, moet afscheid nemen van zijn moeder, en zijn vriendin bekijkt hem met steeds groter wordende argwaan.

De Graeve verwerkt de interpretatie van het werk van filosofen als Rousseau, Kant en Plato, anekdotes uit hun leven en citaten uit hun werken tot een roman door de toevoeging van alledaagse gebeurtenissen uit het leven van de verteller. Tegenover de grote wijsgeren staan drie vrouwen – zijn vriendin, zijn decaan en zijn doctoraatsstudent – die hem in het hier en nu proberen te verankeren. Die passages zorgen voor enige plotontwikkeling, maar zijn doorheen het volledige boek ondergeschikt aan de gesprekken die het hoofdpersonage met zichzelf voert. Bovendien blijven deze personages vlak waardoor de dialogen artificieel overkomen. Het wordt snel duidelijk dat de verhalende onderdelen louter dienen als kapstok voor de filosofische vraagstukken, waarin de auteur zich volledig uitleeft.

De Graeve heeft een barokke schrijfstijl met veel uitweidingen en complexe beelden. Dat levert soms passages van pure poëzie op, zinnen die je hardop wilt lezen om het ritme en de klanken ten volle tot hun recht te laten komen. Zo is er een knappe beschrijving van het lezen als activiteit die de lezer verplaatst in tijd en ruimte:

“Ik vond een tweede adem en voelde na een tijdje hoe ik tijdens het lezen een en al concentratie werd, verdichtte, vertinde, hoe ik aan allerlei niet-bestaande tijden vast werd gelast, ik werd kortom, al lezende, hoewel schijnbaar onbewogen, een en al zinderend, flitsend leven.”


Behalve voor de rol van lezen en schrijven, heeft de verteller ook aandacht voor kunst, voor de academische wereld en voor de zin van het leven en de dood.

De Graeve gooit in zijn debuut alles in de strijd en daar ligt meteen de valkuil. Door alle registers open te trekken, dreigt de lezer zich te verslikken in de overdaad. Zowel inhoudelijk als structureel is de uitdaging behoorlijk groot. Op momenten dat de auteur het bombastische achterwege laat om helder en zuiver een gedachtegang uit te leggen, leidt dit tot interessante inzichten. Op die momenten wordt het lezen, analyseren en herlezen beloond. Dit gebeurt echter te weinig consistent, waardoor er toch een grote voorkennis van filosofie vereist is. Raak je als leek de draad kwijt, dan is het moeilijk om opnieuw aan te knopen.

Peter De Graeve spreekt gepassioneerd en met kennis van zaken, maar de plotontwikkeling is te mager om een groot lezerspubliek op sleeptouw te nemen. Zijn debuut zal wel in de smaak vallen van lezers die zijn passie delen en een intellectuele uitdaging niet uit de weg gaan.

4

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Sigried

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur