Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Indrukwekkende bundel

Sigried 12 april 2018 Hebban Recensent

Sinds ze in 2013 de Nobelprijs voor literatuur won, is de Canadese auteur Alice Munro (1931) bij vele lezers een bekende naam. Haar oeuvre, dat vooral uit korte verhalen bestaat, biedt heel wat mogelijkheden om in een relatief korte tijd kennis te maken met haar stijl. Maar hoe kies je het juiste verhaal om mee van start te gaan? Marja Pruis en haar dochter, Greta Le Blansch reiken je de hand met de prachtig uitgegeven bundel Familiestukken, waarin ze elf verhalen samenbrengen die een overtuigend overzicht bieden van het literaire werk van Munro doorheen de jaren.

De verhalen worden voorafgegaan door een inleiding die even boeiend is als de rest van het boek. De lezer krijgt namelijk een inkijk in de briefwisseling tussen moeder en dochter tijdens de samenstelling van de bundel. Ze vergelijken de personages die er voor elk van hen uitspringen, en gaan na of ze een andere invulling geven aan de verhalen. Op die manier krijgt de lezer enerzijds een treffende analyse van de verscheidenheid van Munro’s werk voorgeschoteld en wordt anderzijds de rode draad doorheen de geselecteerde verhalen zichtbaar. De passie waarmee beide vrouwen aan de slag gaan om de moeilijke – maar volgens Rutten niet onmogelijke – keuze voor zichzelf en elkaar te verantwoorden, doet de lezer trappelen van ongeduld om de verhalen grondig te lezen.

Het eerste verhaal, 'De kinderen blijven', vormt een mooie overgang van de inleiding naar Munro’s werk. De moeder-kind relatie die in de inleiding al prominent aanwezig is, wordt hier verder uitgewerkt. Ook in de daarop volgende verhalen wordt het moederschap vanuit verschillende standpunten belicht, al komen ook heel wat andere thema’s aan bod. De auteur creëert een psychologische diepgang die de interne strijd van de hoofdpersonages op een realistische manier weergeeft. Ze gaat gevoelens niet uit de weg, maar vermijdt sentimentaliteit. Waar liefde te veel beklemtoond dreigt te worden, loert kleinmenselijke wreedheid bijna altijd wel om de hoek, wat de verhalen vaak een verrassende wending geeft.

Munro ontrafelt uiterst efficiënt een stukje uit het dagdagelijkse leven van een personage tot er een herkenbaar geheel ontstaat van tijdloze dromen en verlangens. Hoewel de verhalen uit bundels komen die in verschillende periodes van haar schrijverschap geschreven zijn, zijn ze toch stuk voor stuk actueel. Haar klare taal en scherpe observatievermogen plaatsen de lezer midden in de scènes. De levensechte personages in combinatie met de verrassende plotwendingen zijn haar absolute sterkte en maken van elk verhaal een uniek en afgerond geheel.

Door de voorkeur voor vrouwelijke hoofdpersonages krijgt Munro weleens het label van feministische auteur opgeplakt. Dat betekent echter niet dat al haar protagonisten strijdvaardig zijn, of zich verzetten tegen traditionele rollenpatronen. Hoewel ze bijna allemaal verlangen naar een ander leven, wordt de stap zelden effectief gezet. Dat levert zowel verrassende als frustrerende plotwendingen op.  Weemoed zit namelijk zo in de verhalen verweven dat het een passiviteit en somberheid met zich meebrengt die de lezer soms even te veel kan worden.

Omdat veel impliciet blijft, zijn de verhalen bijzonder gelaagd en krijg je het gevoel dat je een novelle in plaats van een kort verhaal leest. Dat betekent natuurlijk ook dat de lezer bereid moet zijn om de tijd te nemen om het verhaal te doorgronden. Die vereiste wordt versterkt door Munro’s oog voor details en sterke voorkeur voor een rustige opbouw van de context. Wil je het meeste uit de verhalen halen, dan moet je als lezer hierin meegaan en je volledige onderdompelen in de sfeer.

Na het lezen van de bundel blijkt het enthousiasme van Marja Pruis geheel terecht: 

"Ik vind haar een wonder in het ongezegd laten van dingen. Tegelijkertijd lijkt het alsof er één constante is, en die boodschap hamert ze er keer op keer in: Niets verjaart. Misdaad niet, pijn niet, liefde niet.”


Familiestukken is een absolute aanrader voor wie het werk van Munro wilt ontdekken of zich er verder in wilt verdiepen.

16

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Sigried

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur