Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Griezelen aan het kampvuur

Sigried 15 september 2021 Hebban Recensent

In Het zijden huis voegt Kayte Nunn de verhalen van drie vrouwen samen tot een griezelsessie over oude huizen, geesten en hekserij. De Britse setting is perfect gekozen en zorgt samen met de afwisseling tussen twee tijdlijnen voor onverwachte wendingen die de lezer tot op het einde verrassen. De Nederlandse vertaling is verzorgd door Marga Blankestijn.

Wanneer verschillende tijdlijnen evenwichtig verdeeld zijn levert dat een fijn ritme op. Anderzijds kan het verhaal te voorspelbaar worden omdat de lezer over informatie beschikt die de personages uit de andere tijden niet hebben. Nunn omzeilt deze valkuil door de tijdlijnen niet zozeer naast elkaar te plaatsen, maar het achttiende-eeuws verhaal te gebruiken als ondersteuning voor de hedendaagse hoofdplot. De vroegere gebeurtenissen geven bijna niets prijs over de acties in het heden, maar vormen wel een stevig fundament voor de griezelige sfeer van het gehele verhaal.

De roman begint in een Brits internaat waar traditie, privilege en geld elkaar raken; een type school die erg herkenbaar is uit films en literatuur en waarvan je als lezer meteen weet wat je kan verwachten. Thea gaat er van start als leerkracht geschiedenis en moet erg wennen aan de ontelbare geschreven en ongeschreven regels. Voor het eerst in 150 jaar worden vrouwelijke leerlingen toegelaten, al worden ze samen met Thea gehuisvest op een afstandje van het jongensinternaat. Ze komen terecht in een oud gebouw dat om onbekende redenen al vaak van eigenaar is gewisseld. De vreemde dingen die Thea opmerkt, nemen alleen maar toe wanneer ze in de geschiedenis van het huis duikt. De auteur wekt meteen een raadselachtige stemming op, al strooit ze wel erg kwistig met clichés: ijl gezang, krakende vloeren, schimmen in de mist, voorwerpen die zich mysterieus verplaatsen, een vreemde oude portier, schijnbaar perfecte leerlingen…

Zo stereotiep als de hedendaagse gebeurtenissen lijken te worden, zo verrassend is het plot dat zich in 1768 afspeelt. Ten eerste tovert Nunn niet één, maar twee verhalen tevoorschijn. De meest gelaagde verhaallijn is die waarin Rowan als dienstmeisje aan de slag gaat bij een zijdehandelaar die er een sport van maakt om regels te omzeilen. Met haar spierwitte haren en door littekens getekende gezicht, roept Rowan angst bij mensen op. Haar interesse in geneeskundige planten en kruiden maakt haar nog verdachter, al blijft ze een zeer menselijk en geloofwaardig personage. De omgeving en omstandigheden waarin ze werkt worden grondig beschreven, en maken de sfeer van een gothic novel helemaal af.

Het tweede historische personage, Mary, wil als patroonontwerpster geld verdienen in de zijde-industrie, maar als vrouw wordt ze niet op waarde geschat. Wanneer ze eindelijk de kans krijgt om haar patronen te laten weven, heeft dat niet enkel voor haarzelf dramatische gevolgen. Nunns beeldend taalgebruik is bij de beschrijving van de stoffen en patronen een enorme meerwaarde, al gaat dat ten koste van de uitwerking van Mary’s personage.

Hoe de verhalen van Mary en Rowan verband met elkaar houden, en ten slotte samenvloeien met Thea’s leven is op een fijne manier raadselachtig. Bovendien zetten de vele nevenplots de lezer vaak op het verkeerde been, wat de spanningsboog voortdurend hoog houdt. Wat Thea zich verbeeld heeft en welke geluiden en schimmen ze echt waargenomen heeft, weet je pas helemaal op het einde.

Het zijden huis is technisch goed geschreven, al had een grondigere uitwerking van de personages het boek meer diepgang gegeven. De opbouw zorgt voor een verslavend doorleeseffect, en de schrijfstijl van Kayte Nunn leent zich perfect voor de mysterieuze sfeerschepping. Hou je van de typische griezelverhalen die aan een kampvuur verteld worden, dan moet je deze roman onmiddellijk lezen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Sigried

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur