Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Propaganda tijdens WOII

Sigried 23 april 2020 Hebban Recensent

Evan Roxanna Ramzipoor bestudeerde tijdens haar universitaire studies propaganda van WOII. Tijdens haar onderzoek stuitte ze op het verhaal van de Faux Soir, een exemplaar van de Belgische krant Le Soir dat uitgegeven werd door een verzetsgroep. Deze onderneming was een bron van inspiratie voor haar roman Vrije woorden. Het grondige onderzoek in combinatie met de literaire vrijheid zorgen voor een veelzijdig debuut dat focus mist. 

De roman begint met een opsomming van de acht hoofdpersonages en dat blijkt geen overbodige luxe. De personages spelen stuk voor stuk een noodzakelijke rol in de creatie van het krantenexemplaar dat de Duitse bezetters – die Le Soir eerder hadden overgenomen voor eigen propagandadoeleinden – voor schut zette. De omstandigheden die tot het idee van de Faux Soir hebben geleid worden uitvoerig behandeld. De manier waarop verteld wordt hoe een aantal mensen gedwongen wordt om mee te werken aan de Duitse propagandamachine is zowel een opstap voor het hoofdplot als een introductie van de hoofdpersonages. Weigeren zou hun dood worden, daarom bedachten ze een gewaagd plan om in 18 dagen tijd Le Soir te kapen. Maar voor de publicatie, moest er gezorgd worden voor artikels, papier, inkt, drukpersen…, een plan met heel wat voeten in de aarde dus. 

De opbouw van de roman is sterk doordacht. In het heden vertelt een vrouw haar herinneringen over de omstandigheden waarin de Faux Soir gemaakt werd. De hoofdstukken waarin die geschiedenis aan bod komt, worden duidelijk aangeduid met titels die aftellen naar het moment van publicatie. Die opbouw geeft spanning en doel aan het verhaal. Desondanks komt het boek de eerste honderd pagina’s erg chaotisch over. Hierdoor is het moeilijk om vat te krijgen op de gebeurtenissen. De hoogdravende taal versterkt dat gevoel nog meer. 

Bovendien worstelt de auteur met het vertelperspectief omdat ze aan het raamverhaal vastzit. Ze probeert dit op te lossen door personages korte hoofdstukken te geven, maar hierdoor raakt het perspectief – en de lezer – nog meer in de war. De verschillende personages, met elk een eigen naam, een bijnaam en een gedetailleerde beschrijving wisselen elkaar voortdurend af. 

De verzetsgroep is een toevallig samengebrachte groep zonderlinge figuren; een saboteur, een smokkelaar, een krantenverkoper met voorliefde voor vuren, een professor… De auteur doet te veel haar best om elk personage zijn of haar moment in de spotlights te geven. De vele details en zijsprongen slepen als een te zwaar anker achter het hoofdplot aan. Het ritme ligt laag en de historische inslag verzandt in kleine weetjes en pogingen om het verhaal spannend te maken. 

In haar nawoord verklaart Ramzipoor haar keuze voor het onderwerp en bepaalde nevenplots. Daar doet ze het verhaal nogmaals uit de doeken, maar deze keer zonder opsmuk en met een passie die de roman zelf mist. Hier toont de auteur haar werkelijke kwaliteiten. 

Vrije woorden is geen boek dat naar de keel grijpt of dat je onmogelijk kan wegleggen. In tegendeel, het vraagt heel wat doorzettingsvermogen en mildheid van de lezer. Wie geïnteresseerd is in deze periode van de Belgische geschiedenis zal dat kunnen opbrengen, maar voor de meeste lezers is dit debuut waarschijnlijk te breedsprakerig om te blijven boeien.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Sigried

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur