sterk debuut

Silke Wimme 07 september 2024
'De dagen dat ik je liefhad' is het debuut van Amy Neff. Ze wou een boek schrijven over het stranddorp waar ze in de jaren 90 altijd met haar familie naartoe ging.
Het is een liefdesroman geworden met een ode aan haar grootouders.

Joseph en Evelyn kennen elkaar precies al gans hun leven. Joseph is bevriend met Evelyns broer Tommy en samen brengen ze heel wat tijd door. Wanneer ze in hun puberteit komen, groeien er gevoelens tussen Evelyn en Joseph. Eerst is het wat onwennig en al snel zijn ze stapelverliefd op elkaar. Maar dan komt de Grote Oorlog dichterbij en beslissen Tommy en Joseph naar het front te gaan.
Na de oorlog hebben ze allemaal hun eigen wonden te likken, doch lijkt hun liefde het te overleven. Na een moeilijke weg te hebben afgelegd, besluiten ze de Oyster Inn van Josephs ouders over te nemen. Hier groeien hun kinderen op en verzamelen ze heel wat mooie herinneren. Nu komen hun laatste dagen samen dichterbij en moeten ze beslissen hoe ze hun verhaal moeten eindigen.

'De dagen dat ik je liefhad' is een sterk debuut. De auteur heeft een ontzettend fijne, en boeiende pen. Hoewel dit niet direct een boek is die ik zou oppakken, lezen en van genieten, gezien het niet zo mijn genre is, maakte de schrijfstijl van de auteur veel goed. Vaak zijn verhalen binnen dit genre ontzettend melig en lijken ze inhoudelijk onrealistisch. Maar Amy Neff weet dit te doorbreken door een ontzettend romantisch verhaal krachtig te brengen, met al zijn ups en downs. Ooit, twintig jaar geleden, voor de schoolkrant, schreef ik een stuk over liefdesverhalen, die steeds mooier en beter afgebeeld worden in boeken en films. Wel, 'De dagen dat ik je liefhad' doorbreekt dit (eindelijk-oef). Het geeft een realistisch beeld van hoe liefde echt is, zowel in slechte als in goede tijdens!

De auteur weet al haar personages mooi neer te zetten, ze zijn menselijk en hebben dan ook positieve en slechte kantjes, zoals ook in het echte leven. Het enige wat ik wat lastig had, was de openingsvraag (kan ik hier niet verklappen om spoilers te voorkomen)- dit lijkt me zo onwaarschijnlijk en raar... Ik kan het maar niet goed plaatsen.

Dit is een ontzettend mooi debuut. Deze auteur zal zeker uitgroeien naar een kanjer binnen dit genre, hier en daar nog enkele werkpuntjes, vandaar drie sterretjes

Meer recensies van Silke Wimme