Lezersrecensie
geweldige historische roman
De hemel boven de stad is al het derde deel van de Fraulein Gold-serie. Het eerste deel is Schaduw en licht en het 2e deel is De verloren kinderen van Berlijn. Hierin neemt de auteur, Anne Stern, haar lezers telkenmale mee naar een stukje geschiedenis dat zich afspeelt tijdens het interbellum in Berlijn. Als historica, afkomstig uit deze boeiende stad, weet zij als geen ander de sfeer van toen op te roepen. Sinds het eerste boek verscheen in het Nederlands ben ik helemaal fan van deze serie en auteur.
Berlijn 1924, Hulda werkt niet meer als zelfstandige vroedvrouw maar in een nieuwe vrouwenkliniek. Het biedt haar meer financiële zekerheid en een betere toekomst. Maar ze mag de bevallingen zelf niet meer uitvoeren, dit doen artsen en artsen-in-opleiding. Ze komt in een wereld terecht waar vrouwen niet zo veel te zeggen hebben en een ondergeschikte rol uitoefenen. Wanneer er een patiënte sterft tijdens haar bevalling onder de dienst van de gerenommeerde hoofdarts Egon Breitenstein, komt de speurneus in Hulda naar boven. Ze heeft een naar voorgevoel bij het overlijden en gaat op onderzoek uit. Ze stuit op praktijken die niet door de beugel kunnen.
Anne Stern heeft zichzelf met De hemel boven de stad nogmaals overtroffen. Bij elk vorig deel van deze serie dacht ik dat het niet beter meer kon. Maar de auteur slaagt erin het verhaal steeds naar een hoger niveau te brengen. Ze weet als geen ander om geschiedenis op een knappe wijze tot leven te wekken. Pagina na pagina waande ik mij in het Berlijn van 1924, onder de Weimarrepubliek. Anne Stern weet niet alleen de omgeving, de straten van Berlijn filmisch te omschrijven, waardoor het lijkt dat je door de toenmalige straten en wijken rondstruint. Maar ook de sfeer van toen weet ze op een beklemmende manier weer te geven via haar personages. Zij worden stuk voor stuk levensecht en vol emoties neergezet.
Zo is er de krantenverkoper Bert, die in deze woelige tijden eindelijk uitkomt voor zijn geaardheid. Hoewel het volgens Paragraaf 175 van het Duitse Wetboek voor Strafrecht verboden is, werd het wel gedoogd. Hierdoor was Berlijn een bijzondere locatie voor de holibi gemeenschap. Maar de protagoniste Hulda Gold blijft het meest bijzondere personage in dit verhaal. Zij is van Joodse afkomst en via haar beleven we mee hoe Duitsland beetje bij beetje verandert en anti-Joods wordt. In De hemel boven de stad komt ze terecht in een wereld waar mannen het voor het zeggen hadden. Vrouwen konden bijna geen hogere studies volgen of doctoreren en werden denigrerend behandeld door hoogopgeleide mannen. Haar vriendin, de apothekeres Jette die in het tweede deel geïntroduceerd werd, leren we hier ook wat beter kennen. Ik ben ontzettend benieuwd hoe de relatie tussen beide vriendinnen verder zal verlopen in de volgende delen.
Hoewel dit een roman is, heeft het ook een klein beetje een thriller gehalte door Hulda’s onderzoek naar de mysterieuze ongevallen in de kliniek, waarbij vrouwen omkomen op het kraambed. Doordat de auteur de spanning beetje bij beetje opbouwt naar een climax toe, leest deze roman ontzettend vlot. Met de Fräulein Gold-serie heeft de auteur dan ook een serie geschreven die bestaat uit de ultieme mix tussen thriller, roman en geschiedenis. Het smaakt steeds naar meer, wanneer je één boek van deze serie uit hebt, kijk je reikhalzend uit naar het vervolg.
De uiteindelijke plot, waar ik wegens spoilergevaar niet veel over kan uitweiden, is ook gebaseerd op waargebeurde feiten. Hier geeft de auteur een korte toelichting over in haar nawoord.
De uitgever heeft voor deze serie ontzettend zijn best gedaan om prachtige covers te creëren die de sfeer van het toenmalige Berlijn oproepen. Het komt niet zo vaak voor dat de cover van de vertaalde versies mooier zijn dan de originele, wat hier zeker het geval is.
De hemel boven de stad is weer een sublieme historische roman uit de pen van Anne Stern. Het lezen van haar boeken staat garant voor enkele uren puur leesplezier. En ja hoor, naar aanleiding van haar boeken heb ik eindelijk mijn citytrip naar Berlijn vastgelegd. 5
Berlijn 1924, Hulda werkt niet meer als zelfstandige vroedvrouw maar in een nieuwe vrouwenkliniek. Het biedt haar meer financiële zekerheid en een betere toekomst. Maar ze mag de bevallingen zelf niet meer uitvoeren, dit doen artsen en artsen-in-opleiding. Ze komt in een wereld terecht waar vrouwen niet zo veel te zeggen hebben en een ondergeschikte rol uitoefenen. Wanneer er een patiënte sterft tijdens haar bevalling onder de dienst van de gerenommeerde hoofdarts Egon Breitenstein, komt de speurneus in Hulda naar boven. Ze heeft een naar voorgevoel bij het overlijden en gaat op onderzoek uit. Ze stuit op praktijken die niet door de beugel kunnen.
Anne Stern heeft zichzelf met De hemel boven de stad nogmaals overtroffen. Bij elk vorig deel van deze serie dacht ik dat het niet beter meer kon. Maar de auteur slaagt erin het verhaal steeds naar een hoger niveau te brengen. Ze weet als geen ander om geschiedenis op een knappe wijze tot leven te wekken. Pagina na pagina waande ik mij in het Berlijn van 1924, onder de Weimarrepubliek. Anne Stern weet niet alleen de omgeving, de straten van Berlijn filmisch te omschrijven, waardoor het lijkt dat je door de toenmalige straten en wijken rondstruint. Maar ook de sfeer van toen weet ze op een beklemmende manier weer te geven via haar personages. Zij worden stuk voor stuk levensecht en vol emoties neergezet.
Zo is er de krantenverkoper Bert, die in deze woelige tijden eindelijk uitkomt voor zijn geaardheid. Hoewel het volgens Paragraaf 175 van het Duitse Wetboek voor Strafrecht verboden is, werd het wel gedoogd. Hierdoor was Berlijn een bijzondere locatie voor de holibi gemeenschap. Maar de protagoniste Hulda Gold blijft het meest bijzondere personage in dit verhaal. Zij is van Joodse afkomst en via haar beleven we mee hoe Duitsland beetje bij beetje verandert en anti-Joods wordt. In De hemel boven de stad komt ze terecht in een wereld waar mannen het voor het zeggen hadden. Vrouwen konden bijna geen hogere studies volgen of doctoreren en werden denigrerend behandeld door hoogopgeleide mannen. Haar vriendin, de apothekeres Jette die in het tweede deel geïntroduceerd werd, leren we hier ook wat beter kennen. Ik ben ontzettend benieuwd hoe de relatie tussen beide vriendinnen verder zal verlopen in de volgende delen.
Hoewel dit een roman is, heeft het ook een klein beetje een thriller gehalte door Hulda’s onderzoek naar de mysterieuze ongevallen in de kliniek, waarbij vrouwen omkomen op het kraambed. Doordat de auteur de spanning beetje bij beetje opbouwt naar een climax toe, leest deze roman ontzettend vlot. Met de Fräulein Gold-serie heeft de auteur dan ook een serie geschreven die bestaat uit de ultieme mix tussen thriller, roman en geschiedenis. Het smaakt steeds naar meer, wanneer je één boek van deze serie uit hebt, kijk je reikhalzend uit naar het vervolg.
De uiteindelijke plot, waar ik wegens spoilergevaar niet veel over kan uitweiden, is ook gebaseerd op waargebeurde feiten. Hier geeft de auteur een korte toelichting over in haar nawoord.
De uitgever heeft voor deze serie ontzettend zijn best gedaan om prachtige covers te creëren die de sfeer van het toenmalige Berlijn oproepen. Het komt niet zo vaak voor dat de cover van de vertaalde versies mooier zijn dan de originele, wat hier zeker het geval is.
De hemel boven de stad is weer een sublieme historische roman uit de pen van Anne Stern. Het lezen van haar boeken staat garant voor enkele uren puur leesplezier. En ja hoor, naar aanleiding van haar boeken heb ik eindelijk mijn citytrip naar Berlijn vastgelegd. 5
1
Reageer op deze recensie