wat een pakkende thriller, geniaal

Silke Wimme 11 oktober 2024
Reizen en andere culturen leren kennen is steeds een grote passie geweest van Annette Van Luyk. Wat ook niet moeilijk is gezien haar studieachtergrond in de Culturele Antropologie en haar carrière als Purser bij KLM. In haar verhalen wil ze dan ook hoofdpersonages creëren die uit hun comfortzone komen en de wereld ontdekken. Met dezelfde studieachtergrond als Annette Van Luyck en bovendien dezelfde liefde voor reizen en culturen was ik ontzettend benieuwd naar haar werk. Bovendien krijgt haar werk heel wat lovende kritieken.

Tomiko groeit op in de armere buitenwijken van Tokio. Ze wil maar één ding en dat is een luxe leventje leiden in een chique villa. Met andere woorden, ze wil ontzettend rijk worden. Ze leert een vermogend zakenman kennen, verleidt hem en trouwt met hem. Maar wanneer haar huwelijk op de klippen begint te lopen, krijgt het leven van Tomiko wel enkele bijzondere wendingen. Uiteindelijk belandt Tomiko in Nederland, waar ze verliefd wordt op Bart. Zijn dochter Femke vertrouwt Tomiko niet en gaat op onderzoek uit. Ze komt te weten dat Tomiko niet is wie ze zegt dat ze is.

Wow, wat een spannend verhaal! Toen ik het boek uit had, vond ik het zonde dat ik deze auteur niet eerder had ontdekt. De Japanse weduwe is een van die verhalen die je in één ruk uitleest. Ik werd er helemaal in meegezogen en vergat alles om me heen.

Tomiko is een complex personage, dat de auteur op een bijzonder knappe manier weet weer te geven. Laagje voor laagje ontleedt Annette Van Luyck het bijzonder gecompliceerde brein van Tomiko. Wat gaat er in haar om? Waarom doet ze bepaalde handelingen? Doordat het verhaal deels vanuit haar perspectief geschreven wordt, weet je als lezer ook hoe gruwelijk haar brein wel niet is. De andere perspectieven zijn deze van Femke en Bart, die ook op een knappe manier neergezet worden door de auteur. In de uiteindelijke plot vloeien de drie perspectieven op een doordachte manier samen.

Maar het boek neemt ons ook mee naar een minder bekend stukje Japanse cultuur. Het is duidelijk dat de auteur zich grondig ingelezen heeft en weet waarover ze het heeft. Het verhaal zelf heeft heel wat onverwachte wendingen, waarvan sommige je doen huiveren. Hoe ver kan iemand wel niet gaan om rijkdom te vergaren? Het boek barst van de onverwachte wendingen en heeft een uitzonderlijk origineel plot. Thrillerfans zullen deze zeker niet zien aankomen.

Annette Van Luyk heeft een verfijnde, beeldende schrijfstijl. Ze neemt je mee op reis naar het verre Oosten en leert ons iets over de gesloten Japanse cultuur.
De auteur bracht dit boek uit in eigen beheer en heeft heel wat aandacht besteed aan de cover. Deze straalt Japan uit en is ontzettend mooi. In de boekhandel zal deze zeker de aandacht stelen tussen alle andere boeken.

Voor mij is Annette een Nederlandstalige thrillerauteur van de bovenste plank. Vanaf de eerste pagina was ik volledig in de ban van De Japanse weduwe. Hoe de auteur bovendien complexe personages uit haar pen laat vloeien is geniaal. 5 sterren!

Meer recensies van Silke Wimme