beetje teveel informatie

Silke Wimme 13 juli 2024
Anya had als tiener drie grote passies, reizen waarvan ze later haar beroep maakte, schilderen wat haar hobby werd en schrijven. Binnen deze laatste, het schrijverschap, kwam haar droom uit. Nu is ze is namelijk één van de meest gelauwerde Nederlandstalige auteurs. Haar vorige thriller De Camino won heel wat prijzen waaronder de NS Publieksprijs 2023, de Hebban Thrillerprijs 2022 en de Thrillzone Award 2021. Ook ik was danig onder de indruk van deze thriller en werd fan van Anya’s werk. Na drie jaar is ze eindelijk terug met een nieuwe thriller De Nomade waarbij ze ons meeneemt naar Wit Rusland en de voormalige DDR.

Olga Liebke is een bekende Duitse documentairemaakster. Ze woont met haar vader in het gebied rond het Duitse Harzgebergte en heeft een innige band met hem. Haar moeder stierf in het kraambed en hij stond als alleenstaande ouder in voor Olga’s opvoeding. De laatste tijd gaat het echter niet zo goed met hem en werd de diagnose dementie bij hem vastgesteld.

Wanneer ze na een werkopdracht terugvliegt van Athene naar Vilnius, ontmoet ze Pavel Rybak. Ze raakt met hem aan de praat en zijn verhaal intrigeert haar. Maar dan moet het vliegtuig een noodlanding maken in Minsk en wordt Pavel opgepakt. Prompt besluit ze zijn verhaal op social media te publiceren. Eenmaal thuis in Harz, vertelt haar vader onsamenhangende zaken die haar doen twijfelen over haar achtergrond. Ze wil weten wie ze is en trekt op onderzoek naar het voormalige Oost-Pruisen en het drielandenpunt: Polen, Litouwen en Belarus.

Nomade is een thriller geschreven in de typische stijl van Anya Niewierra die spanning vermengt met tal van historische feiten. Ik heb het boek als een trein gelezen, doch is er hier en daar een maar. Deze keer zal de auteur het hebben over de geschiedenis van Oost-Pruisen, de voormalige DDR en de koude oorlog. Een ander thema is het drielandenpunt Belarus, Litouwen en Polen of ook wel de Suwalki corridor. Hiernaast haalt de auteur ook de verdrijving van de Duitsers na WOII aan, wat een ware etnische zuivering was. Dit laatste is een minder bekend stukje geschiedenis, waar bovendien ook niet zoveel informatie over te vinden is. De vader van protagoniste Olga heeft deze verdrijving meegemaakt, net als mijn eigen grootmoeder. Zij had er gans haar leven nachtmerries over, maar de vader van Olga, die na de verdrijving nog meer gruwelen meemaakte, bleek er niet al te veel psychologische gevolgen aan over te houden. Hierdoor voelde het verhaal bij mij onrealistisch.

De Nomade omvat twee verhaallijnen. In het ene gaat Olga op zoek naar haar familiegeschiedenis en in het andere volgen we Pavel Rybak na zijn arrestatie in Minsk. Hoewel beide op één of andere manier met elkaar verbonden zijn, was voor mij het deel over Pavel overbodig en zeker geen meerwaarde aan verhaal.

Anya heeft net als voor haar andere werk, weer een uitmuntende research gedaan. Maar nu kreeg ik het gevoel dat het eigenlijke verhaal, over Olga, teveel op de achtergrond verdween. Dit door de (te vele) geschiedkundige feiten die opgesomd worden. Soms dacht ik dat ik een interessante non-fictie aan het lezen was, in plaats van een spannende thriller. Hoewel het een fictief werk is besteedde de auteur meer aandacht aan het non-fictie gedeelte, waardoor het verzonnen gedeelte niet zo goed uitgewerkt is.

Gelukkig maakt de knappe, beeldende stijl van Anya heel wat goed. Ze weet haar lezers te boeien en je wil toch wel verder lezen om te weten wat er verder met Olga verder zal gebeuren. drie sterren.

Meer recensies van Silke Wimme