interessante historische roman

Silke Wimme 07 juli 2024
In 2020 was ik helemaal ondersteboven van het debuut van Louise Fein De dochter van de nazi. Het was dan ook aftellen naar een volgend boek van deze auteur. Gelukkig is het nu eindelijk zo ver met Het boekwinkelcomplot, haar derde boek. Het tweede werk dat ze schreef The hidden child is echter nog steeds niet vertaald naar het Nederlands. Na een carrière als advocaat startte ze een master in ‘Creative writing’ en werd ze auteur. Haar boeken kenmerken zich door de bijzondere thema’s en de buitengewone perspectieven.

Londen, 1962, Celia Duchesne werkt in een kleine boekhandel waar ze ook oude antieke werken verkopen. Ze droomt van een carrière bij de BBC en gaat na haar werk stiekem lessen volgen in de avondschool.

Haar saaie leventje krijgt meer kleur wanneer Septimus, een knappe Amerikaanse man die bij de Amerikaanse ambassade werkt, de winkel binnenstapt. Celia wordt voor het eerst verliefd, maar tegelijkertijd ontdekt ze ook een geheim waardoor ze in de wereld van spionage terechtkomt. Dit alles gebeurt met op de achtergrond een dreigende wereld, waarin er een nucleaire oorlog dreigt.

Het boekwinkelcomplot is weer een schot in de roos voor Louise Fein. Het verhaal wordt verteld vanuit twee verschillende perspectieven die zich ook nog eens in verschillende tijdsperiodes afspelen. In 1942 volgen we de intelligente Jeannie. Zij is perfect tweetalig, Engels en Frans, door de opvoeding van haar Britse moeder en Waalse vader. Hierdoor heeft zij het ideale profiel om tijdens de Tweede Wereldoorlog een bijzondere missie te volbrengen in Frankrijk. Hiernaast volgen we in 1962 Celia, die enkele zeer gevaarlijke geheimen te weten komt. De auteur weet deze twee verhaallijnen op een uiterst scherpzinnige wijze bij elkaar te brengen en tot een verrassende ontknoping te brengen.

Hoewel dit een roman is, leest het als een spannende thriller. Het verhaal zit vol spannende wendingen, waardoor je vanaf de eerste pagina geboeid blijft verder lezen. Net als bij haar vorige werk, is het duidelijk dat Louise Fein een uitgebreide research heeft gedaan. Haar kennis weet ze bovendien op een sterke manier over te brengen in meeslepende lectuur. Door de beeldende schrijfstijl waan je je in Londen van de jaren zestig, maar je beleeft ook de opkomst van de eerste televisies, de muziek, … alles wordt mooi in beeld gebracht. Sommige onderwerpen waren mij bovendien ook minder bekend, zoals onder andere het wereldwijde web van spionnen en de nucleaire oorlogsdreiging.

De personages worden sterk neergezet, vooral de protagoniste Celia. Doorheen het verhaal groeit zij uit van een nogal snobistisch tiener naar een sterke, moedige vrouw. De meeste personages zijn niet wie ze lijken te zijn, dit klinkt complex, maar door de verfijnde schrijfstijl weet de auteur dit op een sterke manier neer te zetten.

Ook dit verhaal van Louise Fein smaakt naar meer. In afwachting van haar volgende boek zal ik haar niet vertaalde werk, The hidden child, lezen! 4 sterren.

Meer recensies van Silke Wimme