spannend en origineel

Silke Wimme 21 augustus 2024
Rob Hart heeft er al een bewogen carrière opzitten als journalist en uitgever. Na het publiceren van heel wat kortverhalen en non-fictie artikelen begon hij eindelijk thrillers te schrijven. Huurmoordenaars anonymous is zijn internationale doorbraak die in meerdere talen vertaald werd.

Mark is de meest gevreesde huurmoordenaar ter wereld. Maar dan maakt hij de verkeerde keuze, waardoor hij beseft dat hij meer en meer een wreed monster aan het worden is. Hierop besluit hij ermee te stoppen. Via een AA-groep voor voormalige moordenaars volgt hij een 12-stappenplan. Zijn verleden blijft hem echter achtervolgen en hij wordt belaagd door enkele mysterieuze aanvallers. Samen met Astrid, de enige persoon die hij nog vertrouwt, gaat hij op zoek naar wie zijn aanvallers zijn en dit zonder iemand te vermoorden.

Tegenwoordig worden we overstelpt met thrillers waarbij een of andere, meestal vrouwelijke, detective op onderzoek gaat naar de wrede misdadiger. Deze boeken zijn razend populair maar stralen geen originaliteit meer uit. Al vanaf de eerste pagina kan je de uiteindelijke plot raden. Eindelijk is er nu een auteur die dit stramien doorbreekt en durft hiervan af te wijken: Rob Hart.
Deze auteur heeft met Huurmoordenaars anonymous een gewaagde, spannende en originele thriller geschreven. Het verhaal is keihard en wordt verteld vanuit het perspectief van de moordenaar zelf. Heden en verleden worden verweven met elkaar, gevolgd door de ene onverwachte wending na de andere, om tot de uiteindelijke plot te komen. Hart is een beginnend auteur, waardoor er hier en daar nog plaats is voor verbetering. Sommige verhaallijnen zijn dan ook voorspelbaar, zoals bijvoorbeeld deze van Astrid (om spoilers te voorkomen kan ik hier echter niet verder op ingaan). Doch heeft dit geen enkele invloed op het leesplezier. Ook vond ik de hoofdstukken hier en daar wat lang, waardoor het tempo wat vertraagd werd. Maar dit is een auteur met veel potentieel en waar we nog veel van zullen horen. Ik ben ervan overtuigd dat hij steeds beter en beter zal worden.
Het verhaal springt telkens van heden naar het verleden en de hoofdstukken die zich in het verleden afspelen boeien mij het meest. Hoe Mark Kenji leert kennen, zijn verhaal met Sara en hoe hij in de AA voor moordenaars is terechtgekomen. Hoewel dit een standalone is, zou Huurmoordenaars anonymous een mooie inleidend eerste boek kunnen zijn van een serie met Mark en Astrid als hoofdpersonages. De toevoeging van de rosse kater met de naam P Kitty geeft het verhaal bovendien een komische, luchtige toets die tussen al de wrede acties wel nodig is.
De auteur heeft veel oog voor detail en de echte thrillerfans zullen ontzettend genieten van dit spannend verhaal.

Tot slot nog een kleine noot over de Nederlandstalige titel die ik wat verwarrend vind. De originele titel Assisins anonymous wordt half vertaald en blijft half in het Engels staan Huurmoordenaars anonymous. Waarom er geen ‘Anonieme huurmoordenaars’ van maken of dan de Engelse titel volledig laten staan?

Dit is gewoonweg een briljante, originele thriller die naar meer smaakt. 4 verdiende sterren!

Meer recensies van Silke Wimme