onrealistisch verhaal

Silke Wimme 07 juli 2024
Jean Kwok werd geboren in Hong Kong maar emigreerde naar de Verenigde Staten toen ze vijf was. Al van jongs af werkte ze in een kledingfabriek in Chinatown en later bouwde ze een bijzondere carrière uit als ballroomdanser. Na haar studie in Amerika verhuisde ze naar Nederland, waar ze doceerde aan de Universiteit van Leiden en Delft. Jean Kwoks werk is meestal gebaseerd op haar eigen ervaringen. Zo is er Girl in translation over hoe haar leven was nadat haar familie naar Amerika emigreerde. Mambi in Chinatown gaat dan weer over haar ervaring in de danswereld. De meeste van haar boeken vielen al in de prijzen en verschenen in heel wat talen, wat van haar een ware bestseller auteur maakt. Zij die achterbleef is voor mij een eerste kennismaking met haar werk en gezien haar Chinese achtergrond was ik toch wel nieuwsgierig.

Jasmine Yang vlucht weg uit het kleine Chinese plattelandsdorpje waar ze samenwoonde met haar gewelddadige man. Hij is niet alleen agressief, maar hij heeft ook nog eens heel wat geheimen. Om in New York te geraken heeft ze een paar smokkelaars betaald, ze heeft nu echter nog steeds schulden bij hen. Om deze af te betalen gaat ze in een nogal louche nachtclub werken. Zal ze ooit uit de klauwen van haar schuldeisers geraken?

Rebecca Withney is een carrière beluste vrouw, die alles lijkt te hebben: een knappe man, mooi huis, etc… Samen met haar man adopteerde ze een Chinees meisje en hebben ze een Nanny in dienst die helpt bij de opvoeding. Maar dan lijkt een schandaal haar huwelijk in het gedrang te brengen. Op een onverwacht moment kruisen het leven van Jasmine en Rebecca elkaar.

Zij die achterbleef is een sterke roman die heel wat thema’s aansnijdt: immigratie, adoptie, huwelijk, liefde, vriendschap, … . Deze weet de auteur op een sterke manier samen te brengen tot één verhaal. Vanaf de eerste pagina zat ik er dan ook helemaal in, vooral door de fijne, beeldende schrijfstijl. Het verhaal zelf wordt verteld vanuit twee verschillende perspectieven, die van Jasmine en Rebecca. Het zijn twee verschillende vrouwen, die wel elkaars tegenpolen lijken. Toch weet de auteur hun verhaal op een scherpzinnige manier samen te brengen, verweven met heel wat onverwachte wendingen. Ze maakt gebruik van personages die goed uitgewerkt zijn, waardoor je als lezer nog meer in het verhaal gezogen wordt.

Ondanks dat Zij die achterbleef een ijzersterk verhaal bevat, dat op een adembenemende manier gebracht wordt, heb ik toch hier en daar een paar bemerkingen. Hoewel dit een roman is, had een epiloog met wat inhoudelijke toelichting wel een meerwaarde kunnen zijn. Zo heeft Jasmine het namelijk steeds over Amerika als ‘het mooie land’, wat verwijst naar de Chinese naam voor Amerika: ‘Mei Guo’. Chinees sprekende mensen zullen deze verwijzing er makkelijk kunnen uithalen, maar anderen zullen dit jammer genoeg missen, wat zonde is. Ook had een extra woordje uitleg over het Chinese één kind beleid hier niet misplaatst geweest. Ik kan me voorstellen dat niet iedere lezer hiermee bekend is. Verder vroeg ik mij ook af welke elementen uit het boek verwijzen naar de persoonlijke gebeurtenissen van de auteur.

De uiteindelijke plot en de verhaallijn in het laatste hoofdstuk vond ik hier en daar toch wat bij de haren getrokken. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk wat daar gebeurt en druist in tegen de rest van het verhaal, dat zeer realistisch werd gebracht. Voor mij was dit toch een domper, vooral ook omdat ik van levensechte verhalen hou.

Zij die achterbleef is voor mij een ijzersterke roman. Alleen wat jammer van het einde, dat wat afbreuk deed aan de rest van het verhaal door het onrealistische karakter. 3 sterren.

Meer recensies van Silke Wimme