Intrigerende personages en een geraffineerd plot 4,5*

De beeldschone Japanse vrouw Tomiko is opgegroeid in een arme wijk van Tokio. Sinds haar jeugd droomt ze ervan om rijk te zijn. Tomiko gaat een huwelijk aan met een vermogende man om zo in rijkdom te kunnen leven. Maar als het huwelijk volledig is uitgeblust en haar echtgenoot nog weinig aandacht aan haar besteed, zint ze op wraak. Achter de façade van haar schoonheid gaat een complexe persoonlijkheid schuil. Met haar duistere verleden trekt Tomiko een Nederlandse man en zijn gezin de afgrond in.

Annette van Luyk is geboren en getogen in Den Haag. Na de studies Antropologie en Communicatie heeft ze lange tijd gewerkt als Sr. Purser bij de KLM, en daarna als Teammanager van wijkverpleegkundigen. Van Luyk begon pas op latere leeftijd met schrijven en inmiddels schrijft ze met heel veel plezier. Waar ze zich mee wil onderscheiden is het avontuurlijke element. Haar hoofdpersonen moeten uit hun comfortzone komen, op stap gaan, en de wijde wereld intrekken. ‘De Japanse weduwe’ is inmiddels haar vijfde boek. Haar eerdere boeken kunnen we het beste omschrijven als avontuurlijk, met een flinke dosis spanning en een vleugje romantiek. Samen met haar man bezit ze een huis in Puglia, Zuid-Italië, waar ze een deel van het jaar woont.

‘De Japanse weduwe’ is een thriller die zich deels afspeelt tegen de achtergrond van traditionele Japanse gewoontes. Annette van Luyk weet goed het land, de cultuur en de gewoontes van dit mooie land te beschrijven. Het hoofdpersonage Tomiko heeft een behoorlijk gecompliceerd karakter, kil en berekenend maar voor de buitenwereld vooral bedeesd en lief. Tomiko is opgegroeid in Japan maar vlucht uiteindelijk naar Nederland, waar ze Bart ontmoet en een relatie met hem krijgt. Femke, de dochter van Bart, heeft echter haar twijfels bij de Japanse Tomiko en vertrouwt haar voor geen cent. Van Luyk heeft een vlotte, levendige schrijfstijl waardoor de lezer meteen in het verhaal zit. De personages zijn stuk voor stuk realistisch en goed uitgewerkt. Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld, en door het gebruik van flashbacks komen we langzamerhand meer over Tomiko en haar verleden te weten. De spanning is vanaf het allereerste moment aanwezig en houdt de lezer gevangen in het verhaal.

‘De Japanse weduwe’ heeft alles wat een thriller moet hebben: intrigerende, boeiende personages en een geraffineerd plot dat erg goed in elkaar zit.

Mijn dank gaat uit naar Annette van Luyk voor het verstrekken van het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen