Interessant stukje geschiedenis

Silvia van Elzelingen 04 september 2024
Eva Vriend (1973) is journaliste, historica en schrijfster. Ze groeide op in de Noordoostpolder. In 2013 debuteerde ze met 'Het nieuwe land', over de ontstaansgeschiedenis van Flevoland. Zij beschrijft dit aan de hand van haar eigen familiegeschiedenis. In 2015 kwam haar tweede boek 'De helpende hand' uit, dit boek beschrijft de ontwikkeling vanaf de begindagen van de Nederlandse verzorgingsstaat in de jaren vijftig. Sinds 2016 werkt Vriend samen met het Zuiderzeemuseum aan het interactieve project ‘Mijn Zuiderzee’, waarvoor ze vele levensgeschiedenissen van kustbewoners optekende. In 2020 verscheen ‘Eens ging de zee hier tekeer’, het verhaal van de Zuiderzee en haar bewoners. ‘Het eiland van Anna’ is haar recentst verschenen roman die gaat over het verdwenen eiland Schokland en haar bewoners.

‘Het eiland van Anna’ vertelt hoe een geschiedenis generatieslang kan doorwerken. Aan de hand van een gewone vissersdochter, Anna Diender, brengt Eva Vriend het verdwenen eiland Schokland tot leven. In deze roman wordt verteld over de vele ontberingen, de talloze overstromingen en de dramatische verhuizing in 1859. Later met de afsluiting en inpoldering verdween het voormalige eiland voorgoed van de kaart. Zoals Huub Stapel zei: ‘Een klein eiland, een grote geschiedenis’. Eva Vriend heeft met ‘Het eiland van Anna’ een mooi stukje geschiedenis beschreven aan de hand van de bewoners van Schokland. Anna Diender werd geboren in 1910, zij groeide op in de Schokkersbuurt in Kampen. Haar grootouders waren hiernaartoe verhuist in 1859 toen de overheid besloot om Schokland te ontruimen. Het huis en de inboedel werd meegenomen naar Brunnepe in Kampen om het daar weer op te bouwen en een nieuw leven te starten. In dit huisje is Anna geboren en heeft ze tot haar 39e jaar gewoond.

‘Het eiland van Anna’ is een leerzaam boek als je geïnteresseerd bent in dit stukje geschiedenis. In het boek staat een link waar je oude foto’s en geluidsopnames kunt zien en beluisteren. Ook de Schokker achternamen en een lijst met Anna’s voorouders zijn in deze roman opgenomen. Eva Vriend heeft veel research gedaan naar Schokland en haar bewoners, Schokker families bezocht en geïnterviewd om zo het leven in kaart te brengen. Ik mocht eerder van Eva Vriend de roman ‘Eens ging de zee hier tekeer’ lezen en recenseren. Voor mij een prachtig boek waar ik erg van heb genoten. Het verhaal over Schokland is iets minder bekend maar zeker interessant en de moeite waard om te lezen. Vanaf 11 oktober 2024 is er in het binnenmuseum van Enkhuizen een tentoonstelling te zien over de geschiedenis van Schokland. In het buitenmuseum van Enkhuizen is nog het huisje te zien waarin Anna Diender (ook wel lange Anna genoemd vanwege haar lengte) is geboren, helaas niet origineel ingericht zoals was bedoeld. Het Zuiderzeemuseum heeft wel besloten om alsnog een pand in te richten als Schokker huisje. Hierbij dient de biografie van lange Anna als uitgangspunt. De conservator probeert de inrichting zo veel mogelijk te doen lijken op dat woninkje aan de Schokkersbuurt 4 in Brunnepe waarin zij is geboren en getogen.

Mijn dank gaat uit naar Echte lezers van Atlas Contact voor het verstrekken van het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen