De Gwendy-trilogie

Silvie Leest 17 oktober 2024
In Gwendy’s knoppenkist verandert het leven van de twaalfjarige Gwendy Peterson voor altijd wanneer ze van een vreemde man een myste­rieuze houten kist krijgt. Die biedt verleidelijke lekkernijen en vintage munten, maar de man waarschuwt haar dat als ze op een van de prachtig gekleurde knoppen van de kist drukt, dood en verderf zullen volgen.

Jaren later, in Gwendy’s magische veer, is Gwendy een succesvolle schrijfster geworden met een veelbelovende toekomst in de politiek. Maar wanneer de knoppenkist plotseling weer in haar leven verschijnt, moet ze beslissen of ze bereid is alles op het spel te zetten voor de verleiding die hij biedt.

En in het spannende slot, Gwendy’s laatste taak, proberen kwade krachten de knoppenkist in hun bezit te krijgen. Het is aan senator Gwendy Peterson om hem koste wat kost voor hen verborgen te houden. Maar waar kan iemand zoiets destructiefs verbergen voor zulke machtige wezens?

Allereerst wil ik over dit boek zeggen: wat een prachtige en magische cover! Een aantal jaren geleden las ik al 'Gwendy's knoppenkist en dit verhaal was mij zeer goed bevallen!

Je leest over een jonge Gwendy die in gesprek raakt met een man op een bankje. Hij biedt haar een houten kistje aan. Het kistje geeft overheerlijke chocolaatjes en zilveren munten maar... er zitten ook knoppen aan die voor een hele hoop ellende kunnen zorgen. Lukt het Gwendy om van deze knoppen af te blijven?

Ik vond het idee voor dit verhaal echt geweldig en ik vloog dan ook door het eerste deel heen. In het tweede deel maak je kennis met een wat oudere Gwendy. Op een dag is de knoppenkist weer in haar leven. Hoe zal Gwendy nu met de kist omgaan?

Het laatste deel vond ik wat minder, want ik vond dit nogal een politieke lading hebben en de omgeving waar het zich afspeelde vond ik ook wat minder.

Ik ging dus eigenlijk van 'heel positief' naar 'wat minder positief'. Misschien hadden ze het uiteindelijk beter alleen bij één deel kunnen laten.

Hoe dan ook, deze trilogie mag zeker niet bij de King collectie ontbreken! Ik heb er sowieso voor een heel groot deel van genoten.

Deel 1: 4,0 ⭐️
Deel 2: 3,5 ⭐️