Een mooie dood

Silvie Leest 24 juli 2024
Harm van Gast heeft een kroeg in Amsterdam. Sinds de prachtige Imane in zijn leven is gekomen, lacht het geluk hem toe. Maar als Harm haar op een nacht levenloos aantreft in het café, is de politie ervan overtuigd dat híj haar heeft vermoord, ook al kunnen ze niks bewijzen.

Keer op keer wordt hij ondervraagd en het café wordt van boven tot onder doorzocht. De vragen van de agenten zetten Harms wereld op zijn kop en van het intense geluk dat hij met Imane kende, blijft niets meer over. Eén ding weet hij zeker: hij heeft het niet gedaan. Maar wie dan wel? Het antwoord op die vraag moet hij zelf vinden, waardoor hij in een wereld belandt waarvan hij niet wist dat die bestond…

Al eerder had ik een boek van Charles den Tex gelezen, namelijk die van de serie van de Repair Club. Dat was niet helemaal mijn genre, maar dit losstaande verhaal sprak mij dan wel meteen weer erg aan.

In 'Een mooie dood' maak je kennis met Harm. Hij is de eigenaar van een kroeg in Amsterdam en hij heeft een relatie met de knappe Imane. Maar dan vindt hij midden in de nacht zijn geliefde dood in het café en hij is er zeker van dat ze is vermoord. De politie denkt dat ook maar Harm is meteen de hoofdverdachte...

Harm gaat zelf op onderzoek uit want hij is immers onschuldig. En dan vindt hij een bierviltje met een tekst erop. Kan hij hiermee achterhalen wat er met Imane is gebeurd? En kan hij hier zelfs de moordenaar door vinden?

Het eerste deel van dit verhaal vond ik best interessant. Het vinden van het lichaam van Imane... De ontdekking van het bierviltje... Ik werd er nieuwsgierig door en was benieuwd wat er die bewuste nacht met Imane was gebeurd.

Je leest voornamelijk de gedachtegang en het handelen van Harm. De gevoelens die hij heeft en de daaruit voortvloeiende handelingen...

Helaas kon het verhaal mij toch niet zo pakken. En het einde vond ik ook niet echt geweldig. Het was een beetje onrealistisch en te ver gezocht voor mij persoonlijk.

Misschien moet ik concluderen dat de boeken van deze auteur en ik gewoon niet zo'n goede match zijn... Toch zijn er natuurlijk ook mensen die dit wel een mooi verhaal vinden, dus niets aan de hand! ;-)

Beoordeling: 2,5 ⭐️

Meer recensies van Silvie Leest