Payback

Silvie Leest 16 juli 2024
De TikToks die geheimen van leerlingen en docenten onthullen, zijn enorm populair op het Zonnebloem College. Er wordt van gesmuld! Maar ze worden ook gevreesd en gehaat.

Wanneer een meisje uit één van de sappigste TikToks door een vreselijk ongeluk om het leven komt, blijft er een vraag door Lauries hoofd spoken. Was het wel een ongeluk?

Ze gaat op zoek naar de waarheid. Al snel doet ze een gruwelijke ontdekking en komt niet alleen haar eigen leven, maar ook dat van haar vrienden en familie in gevaar.

'Payback' lees je vanuit Laurie. Ze zit op de middelbare school en TikTok is dé app van het moment. Iedereen maakt filmpjes en plaatst ze online. Maar nu is er ook een challenge: het beste filmpje wint een mooi geldbedrag.

Je kunt de meest vreselijke filmpjes insturen. En dan is er nog een tweede personage. Het is nog onbekend wie diegene is, maar het is duidelijk dat deze persoon op wraak uit is en Laurie raakt steeds meer betrokken bij dit zieke spel.

Dit verhaal gaat over het feit dat mensen alles filmen. Filmpjes waarin andere mensen belachelijk worden gemaakt, of waarin bepaalde geheimen boven water komen. En dit loopt dus helemaal uit de hand, want hierdoor komt iemand om het leven...

Dit verhaal vond ik prettig geschreven. Je leest sommige stukken in de vorm van Whatsappjes en ook het thema vond ik erg interessant.

Tegenwoordig doen mensen namelijk de gekste dingen en dit alles voor de likes. Men filmt en deelt alles maar, zonder de consequenties er van in te zien. Ik vind dit dan ook zeker een goed boek en ik hoop dat de jeugd hier wat van leert. Niet alleen de jeugd trouwens, want volwassenen kunnen hier net zo erg in doorslaan.

'Payback' was dan ook een realistisch verhaal met een duidelijke boodschap en ik vond het dan ook boeiend om te lezen.

Beoordeling: 4,0 ⭐️

Meer recensies van Silvie Leest