Schaduwdochter - een historische roman die aangrijpend is vanaf de eerste pagina's

SimoneGJ 26 oktober 2023
Ik las dit boek met de leesclub van Hebban. Schaduwdochter is het derde boek van Rachel van Charante en het eerste boek in een reeks van 8 over de ‘8 kastelen’. Dit verhaal speelt zich voor het grootste deel af rondom Kasteel Vorden. Het is geschreven vanuit twee tijdlijnen. Iets wat ik meestal erg leuk vind om te lezen, zo ook in dit boek, hoewel de verhaallijn in het verleden wel veel meer uitgewerkt is dan die van het heden.

In het heden volg je het verhaal van Carmen. Zij en haar man Vik verhuizen naar het kasteel, omdat Carmen weg wil uit hun huis, omdat zij daar overvallen is en zich er niet meer fijn voelt. Het kasteel is het huis waar Vik is opgegroeid. Carmen, die psycholoog is, moet eigenlijk werken aan haar boek, omdat de deadline nadert. Maar dan doet zij een ontdekking in het kasteel, waardoor zij op onderzoek gaat naar het verleden van de bewoners en het personeel van het kasteel. Ze bijt zich er helemaal in vast, maar Vik is het er in eerste instantie niet zo mee eens, zijn ouders hebben waarschijnlijk niet voor niks er nooit iets over verteld.

In het verleden, zo rond 1917, volg je het verhaal van Guusje. Ze woont in Amsterdam en wordt ontslagen bij haar werkgever, waardoor zij zonder inkomen komt te zitten. Een inkomen wat hard nodig is, wanneer haar zusje Dirkje ernstig ziek wordt en snel hulp nodig heeft. Na een nare tijd, lijkt het leven weer wat positiever te worden voor Guusje wanneer zij mag komen werken op kasteel Vorden, maar of eigenaar Hugo wel zo’n charmante man is als hij zich in eerste instantie voordoet….

Door de vrij korte hoofdstukken, de afwisseling in tijd en het fijne taalgebruik vond ik het boek vlot lezen. De stukken van Guusje zijn het meest uitgewerkt en omvatten eigenlijk het verhaal waar Carmen in het heden stukje bij beetje meer over ontdekt. Hoewel de verhaallijn van Guusje behoorlijk heftig is op sommige punten, vond ik dit toch wel de mooiste en meest aangrijpende verhaallijn. Ik heb het gevoel dat ik Carmen veel minder goed heb leren kennen. Een groot deel van de lijntjes in het verhaal worden afgerond in dit boek, maar ook bleef ik nog wel met een aantal vragen zitten. Ik ben heel erg benieuwd of/hoe we de personages en open lijntjes uit dit verhaal ook weer terug gaan zien in het tweede deel. Ik kijk er in elk geval al erg naar uit!

Meer recensies van SimoneGJ