Sensueel

smitaki3 15 juli 2024
De titel 'Het stroomdal van de Beune' roept beelden op van een rivier die zich traag een weg zoekt tussen lommerrijke bergen. Het verhaal speelt dan ook in de groene Dordogne, in de buurt van Lascaux, bekend om zijn grotten met tekeningen uit de prehistorie. Een Franse roman over een jonge leraar die hopeloos verliefd raakt op een sigarettenverkoopster.

De broeierige Dordogne

Het boek bestaat uit twee delen, waarvan het eerste deel al in 1996 werd gepubliceerd als La Grande Beune. Het mag een wonder heten dat er na meer dan een kwart eeuw een tweede deel verscheen: La Petite Beune. Een vervolg dat haast naadloos aansluit op het eerste boek. Fans van deze Franse schrijver zijn er blij mee, ook al omdat Michon’s laatst gepubliceerde roman (Les onzes) uit 2009 was.

Ik had nog nooit iets gelezen van Pierre Michon en werd overrompeld door zijn sensuele woorden, die je een wereld intrekken van dromerijen, verlangen en lust. En de Dordogne in, een mistige, natte wereld vol machtige bomen, grotten, rivieren, vissen, vogels en ander wild. Met eigenzinnige bewoners, die vergroeid zijn met hun idyllische omgeving.

De sigarettenverkoopster

Maak kennis met Pierre, een jongeman die in de jaren ‘60 in het kleine (fictieve) dorp Castelnau les komt geven op een lagere school. Hij neemt zijn intrek in de herberg Chez Hélène, waar de struise kastelein zorgt voor de maaltijden en lokale vissers, jagers en boeren in haar gelagkamer van drank voorziet. Ergens boven de Beune, de rivier die dwars door het boek stroomt.

Enkele avonden spelen in deze herberg, waar de mannen hun leven deels uitzitten en een opgezette vos van boven de tapkast op iedereen neerkijkt. Pierre raakt echter al snel in de ban van een vrouw die in de tabakswinkel werkt, Yvonne, waarna het merendeel van het verhaal om Yvonne draait.

Stalker

Eigenlijk is Pierre gewoon een stalker, die Yvonne stilletjes hoopt te ontmoeten op haar omzwervingen die ze door de bossen maakt, op weg naar haar minnaar. Opgetut, op hoge hakken en al, verleidelijk als een voluptueuze bosnimf schrijdt ze door het groen naar een plek waar vandaan ze altijd met hemelse blikken terugkomt. Of het nu regent of een parelende mist het landschap betovert, Pierre wandelt heel wat af langs de paden waar Yvonne kan verschijnen.

Vrijbuiters

Het vriendinnetje van Pierre, Mado, die hem af en toe opzoekt met haar Dauphine (de kleine, toen populaire Renault), kan niet tegen deze vamp op. Jeanjean, de boer en minnaar in de bossen die in zijn schuur de ingang heeft naar een nog niet zo bekende grot, lijkt uit een archaïsche tijd te komen. Net zoals visser en stroper Jean, die alles wat hij maar kan grijpen uit de Beune vist. Twee vrijbuiters die het leven niet al te serieus nemen.

De zon lijkt amper haar licht te werpen op de Beune, een rivier die je op de meeste pagina’s wel hoort, maar zelden ziet. Het weer, ook al zijn jassen onontbeerlijk, voelt broeierig aan, net zoals de seksueel getinte beelden, wanneer Pierre alleen al aan Yvonne denkt en zijn begeerte de kop op steekt. En dat is vaak.

Een boek vol sensuele beelden

Dit is zo’n boek dat je moet lezen wanneer je alleen bent, het liefst in de natuur en alle tijd hebt om toe te geven aan je verlangens of om ver weg te dromen. Dit is een boek vol sensuele beelden, een boek vol romige dijen en intieme delen, een boek dat je als een grot omsluit, even helemaal weg van de wereld.

Eenmaal begonnen in Het stroomdal van de Beune, kun je niet meer stoppen, mede dankzij de prachtige vertaling van Rokus Hofstede, waardoor de woorden soepeltjes door het verhaal stromen, als het water door de Beune. Ik ga niet wachten op een nieuw boek van Pierre Michon, ik ga terug in de tijd en ga nog veel meer lezen van deze schrijver, die al sinds 1984 boeken publiceert. Een schrijver die niet pretentieus is, maar wel groots met woorden.

Pierre Michon – Het stroomdal van de Beune (Les deux Beune, vert. Rokus Hofstede), Van Oorschot 2024

Deze bespreking is ook geplaatst in Smitakis Boekenlust, mét leestips: https://smitakisboekenlust.com/pierre-michon-het-stroomdal-van-de-beune/

Meer recensies van smitaki3