Deense misdaadthriller

snellius 19 februari 2022
Met dank aan Xander uitgevers en de Thrillzone leesclub heb ik Smeris, het derde deel van de uit inmiddels al 6-delige thrillerserie van Jesper Stein gelezen. De serie gaat over Axel Steen, een weinig sympathieke en aan lager wal geraakte Deense moordonderzoeker. Hij is gescheiden van Cecilie, een advocate die inmiddels een relatie met Axel zijn baas Jens heeft. Axel is behoorlijk verslaafd aan de drugs en de alcohol en wordt gechanteerd door de grootste drugsdealer van Denemarken; Moussa, die in een process verwikkeld is, waarbij hij verdedigd wordt door Cecile, de ex-vrouw van Axel. Intussen loopt er ook nog een onderzoek naar een mol binnen de politieorganisaties voor Moussa’s drugsorganisatie dat geleid wordt Jens..
Zo lopen er verschillende verhaallijnen op privé- en speurdersgebied in het boek die goed zijn uitgewerkt, Kortom, het verhaal zit prima in elkaar. Smeris wordt zeer direct verteld, met een rauw en expliciet taalgebruik. Ik vond het wat moeilijk om erin te komen, maar het werd steeds spannender en liet me toen niet meer los. Waardering steeg daardoor in de loop van het verhaal van 2 sterren naar uiteindelijk 4-sterren.

Meer recensies van snellius