Elvis kruipt onder je huid

SofieDeBraekeleer 14 oktober 2024 Hebban Recensent

Wat wil je allemaal níét weten van het seksleven van je tiener? Journaliste Marieke Sibarani las hier ooit een artikel over en besloot er verder op te borduren. Zo ontstond haar debuut Elvis. Neen, niet het bekende sekssymbool waarover zoveel volwassenen vol melancholie mijmeren, maar een pittig meisje van zestien die haar vader soms vervloekt voor zijn naamkeuze. Elvis is wild en seksueel zeer actief – iets waar haar ouders niets vanaf weten. Ze heeft vrienden, breekt vriendschappen af, begint relaties en breekt af en toe een hart, soms het hare, soms dat van een ander. Tot ze op een familiegeheim stuit en haar zekerheden wegvallen. De relatie met haar ouders komt enorm onder druk te staan en Elvis gaat op zoek. Haar zoektocht blijft niet zonder gevolgen.

'De vele personificaties in het boek zorgen voor een poëtische toets en zijn ook soms ronduit humoristisch.' – recensent Sofie

Het boek is bijna volledig beschreven vanuit het tienerbrein van Elvis. We volgen haar soms vlijmscherpe en ongenuanceerde, soms net zeer rake observaties waarmee ze volwassenen een spiegel voorhoudt, want wat ervaart een puber de wereld anders dan een volwassene. Onderweg in het boek wordt er even een hoofdstuk lang gewisseld en zien we de eeuwige zorgen van een vader die zijn opgroeiende dochter niet meer tegen alles kan beschermen.

Wat enorm opvalt in het boek zijn de zinnen, die niet alleen mooi zijn, maar ook aansporen om na te denken. Regelmatig nodigt een zin ertoe uit om even stil te staan en te herlezen, te proeven als het ware.

'Zelfmedelijden is de traagste stap vooruit, dit ben ik niet.'

'Zo is het dus om een moeder te hebben, een rots waar je af en toe tegen aan mag zitten. Els kan als meedeinend veertje nooit tegenwicht geven.'

Hoewel dit een dun boek is, zitten er tamelijk wat thema's in verwerkt. Zo zoekt Elvis naar haar identiteit en haar wortels, en zijn seksualiteit, vriendschap en familiebanden belangrijke thema's.

De personages worden goed uitgewerkt, zij het dat we iedereen leren kennen vanuit de tienerbril van Elvis. Zij beschrijft trefzeker en vaak humoristisch, en beschikt hierbij over een grote fantasie. Zo pakt haar vader vol overgave het leven beet en is hij exuberant en ontwapenend. Er zit ontwikkeling in de meeste personages. Zowel Elvis als haar vader groeien doorheen het boek. Haar moeder Els daarentegen wordt door Elvis consequent beschreven aan de hand van voorwerpen: de slippertjes die achter vader aantrippelen, de yogamat die de kamer uitloopt. Terecht of onterecht? Volgens Elvis althans groeit haar moeder niet. Integendeel: ze hoort thuis in een woongroep met vrouwen die bang zijn voor hun eigen adem.

De vele personificaties in het boek zorgen voor een poëtische toets en zijn ook soms ronduit humoristisch. Zo ontwaken de gordijnen en rennen de grassprietjes met Elvis mee. Ook de metaforen vallen op met een alpenkauw als mooie rode draad.

Voor volwassen lezers kan deze soms botte tienerbril zonder nuances even schuren en is het wellicht even wennen om je in te leven in het tienerperspectief. Daardoor leest het boek in het begin iets minder vlot, maar eenmaal hieraan gewend, is dat probleem snel verholpen.

Deze rauwe en ongefilterde coming of age-roman is een boek voor jongeren die er hun denk- en leefwereld in zullen herkennen. Maar meer nog is het een boek voor ouders. Ja, zij worstelen bij de opvoeding van hun puber die ze soms achter het behang willen plakken en dan weer een fantastische jongvolwassene vinden. Maar dit boek toont hen dat die jongere ook worstelt en kan mogelijk een brug slaan tussen beide leefwerelden.

Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een jong boek' en 'Lees een mysterieus boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.

Meer recensies van SofieDeBraekeleer