Een boek waar ik een paar dagen van bij moest komen

SonjaDiane 16 mei 2024
Laura is een opstandige tiener wanneer zij besluit dat zij als moslima door het leven wil gaan. Hier heeft zij alles voor over, en zij leert zelf dingen over het geloof. Haar familie heeft hier moeite mee, vooral met het feit dat zij een hoofddoek draagt. Laura gaat veel om met moslims, en op een dag leert zij Ibrahim kennen, met wie zij ook trouwt. Voor Ibrahim doet Laura alles, ze cijfert zichzelf steeds meer weg. Mishandeling is in het leven van de jonge Laura aan de orde van de dag en zij is er van overtuigd dat het allemaal beter wordt als zij met Ibrahim mee gaat naar het kalifaat van Islamitische Staat. Ibrahim heeft Laura verteld dat een moslimman het in het kalifaat niet in zijn hoofd hoeft te halen om een vrouw te mishandelen, dat daar voor de mishandelende man een zware straf op staat.

Het jonge stel dat inmiddels twee kinderen heeft, waarvan een van Laura en een jongen uit een eerdere relatie, laat alles en iedereen achter en vertrekt naar de plek waar zij hopen het ultieme geluk te vinden. Maar niks is minder waar, en de mishandelingen worden alleen maar erger en erger. Het leven in het kalifaat is zwaar en totaal niet wat de twee ervan verwacht hadden, en het lukt Laura om Ibrahim over te halen om terug te gaan naar Nederland. Met behulp van haar vader en schimmige militairen wordt een “reddingsmissie” opgezet om de twee met de kinderen terug te halen.

Laura keert met haar kinderen terug naar Nederland, in de veronderstelling dat Ibrahim aan de rand van het kalifaat dood is geschoten. In Nederland wordt Laura direct opgepakt omdat men denkt dat Laura hierheen is gestuurd om een aanslag te plegen. En volgt een tijd van onderzoeken en een slepende rechtszaak, al die tijd zit de jonge vrouw opgesloten in de zeer streng bewaakte gevangenis in Vught. De vraag of Laura met terroristische motieven terug is gekomen naar Nederland wordt in dit boek naar mijn mening zeer duidelijk beantwoord.

Van dit boek heb ik letterlijk een paar dagen bij moeten komen. Wat een vreselijke jaren moeten dit voor Laura en haar kinderen geweest zijn. Al voor zij Ibrahim ontmoet werd mij duidelijk dat Laura zeer beïnvloedbaar en ook wel naïef was. Het beïnvloedbare blijft gedurende het verhaal steeds terug komen. Wat heeft zij vreselijke dingen mee gemaakt. De mishandelingen door haar echtgenoot werden gedetailleerd beschreven, het benam me regelmatig de adem en er hebben heel wat tranen gevloeid tijdens het lezen van dit vreselijke verhaal. Een verhaal dat echt gebeurd is en dat ik na de laatste pagina niet zomaar even los kon laten, hier heb ik wel een paar dagen voor nodig gehad

Meer recensies van SonjaDiane