Leerzaam en met een paar mooie boodschappen!

SonjaDiane 12 juli 2024
De oma van Suus was ooit vogelaar, en Suus heeft deze liefhebberij van haar oma meegekregen. Oma woont tegenwoordig in een verzorgingshuis omdat zij dementie heeft waardoor Suus vaak meerdere keren tijdens een bezoekje dezelfde vragen voorgelegd krijgt. De dementie maakt dat oma vaak in de war is, maar als het over vogels gaat lijken herinneringen moeiteloos weer naar boven te komen.

Op een winterse dag vertrekt Suus naar het moeras waar zij altijd vogels gaat kijken. Dit keer komt ze er niet voor de vogels maar om te schaatsen. Wanneer het ijs toch niet dik genoeg blijkt en Suus er doorheen zakt wordt zij gered door wel een heel bijzonder iemand, namelijk Ronnie de roerdomp. In het dorp waar Suus woont gaat een legende rond die wellicht iets te maken heeft met deze bijzondere vogel.

Ik zag dit boek een tijdje geleden op Facebook voorbij komen en het sprak me meteen aan. Toen ik het had gekocht kon ik niet anders dan er meteen in beginnen en dezelfde dag had ik het uit. Wat een leuk boek! Niet alleen een leuk verhaal, maar ook nog eens leerzaam en met meerdere goede boodschappen. Ronnie vraagt zich op een gegeven moment af of hij wel valt op roerdompen of misschien op een andere soort, ik vond dit een mooie vergelijking met mensen die zich afvragen of ze misschien op iemand van het zelfde geslacht vallen. En zo waren er meerdere boodschappen waar kinderen wat aan zouden kunnen hebben. De vogels die in het boek voorbij komen worden duidelijk beschreven, inclusief de geluiden die ze maken. En de illustraties! Wat een prachtige kunstwerken staan er verspreid door dit boek. Ik heb van de eerste tot en met de laatste pagina genoten.

Meer recensies van SonjaDiane