Je hoort tijdens het lezen het zomerlied van de cicaden ...

1988. Hoog in de Franse Pyreneeën vindt de politie een verwilderde tiener bij het lijk van haar moeder. Het meisje krijgt de naam Nina Fleurie, het bloemenmeisje. De moord op haar moeder wordt nooit opgelost. Dertig jaar later ontwikkelt Nina geneesmiddelen op basis van kruiden. Zakelijk heeft ze succes, maar privé is ze een zonderling. Dan komt Nina erachter dat ze een tweelingzus heeft. Samen duiken ze in het bizarre verleden van hun moeder. Als haar zus verdwijnt, raakt de zoektocht in een stroomversnelling. Na een bezoek aan een grot in Zuid-Limburg en een klooster in de Ardennen stuit Nina op de mensen die het leven van haar moeder verwoestten, waarna een onbekende nu de jacht op haar opent.

Het is een streek waar ik mijn hart aan ben verloren, vanaf de eerste keer dat ik naar Zuid-Frankrijk ging voelde ik mij meteen thuis en hou ik van de typische gemoedelijke sfeer. Dit boek lag al lang op mij te wachten en nu aan het begin van een natte Belgische zomer had ik er zo'n behoefte aan.

Dit boek ademt dan ook Zuid-Frankrijk met zijn lavendelvelden zover het oog kan zien, het zomerlied van de cicaden en de pleintjes waar locals hun spelletje jeu de boules spelen.

Anya Niewierra slaagt er in om al deze indrukken tussen de zinnen door te weven. De natuur én zijn pracht staat centraal en de insteek van de kruiden vond ik heel origineel. Kleine Nina leerde overleven tussen kruiden, planten en op hoge bergweiden, ver weg van de wereld waar de duivels wonen.

Het spreekt tot de verbeelding en ik heb mijn tijd genomen om ten volle te genieten van dit boek. Dit boek lees je niet in een ruk uit maar net zoals de mensen er leven, doe je dit á l'aise.

Een prachtige zoektocht naar het verleden en lang verborgen geheimen.

Onlangs verscheen "De nomade", het nieuwste boek van Anya Niewierra.

Meer recensies van ssst_just_one_more_chapter