Vier rijkeluiszoontjes hebben iets op hun kerfstok ...

Heel Leiden is geschokt wanneer het levenloze lichaam van een jonge studente aan een vlaggenmast van de Leidse studentenvereniging Minerva hangt. De politie staat voor een raadsel, en het onderzoeksteam besluit de net afgestudeerde criminoloog Jackie Laurijssen in te schakelen. De hoop is dat zij door haar jonge leeftijd makkelijker contact kan maken met potentiële getuigen binnen de vereniging. Terwijl Jackie de studenten ondervraagt, ontdekt ze dat de moordzaak terug te leiden is naar een vermissing uit 1989. Ze komt steeds meer details op het spoor, maar merkt ook dat ze door verschillende partijen wordt tegengewerkt. Hoe dichter Jackie bij de waarheid komt, hoe groter haar rol binnen het team wordt. De bedreigingen aan haar adres worden echter steeds persoonlijker. En dan heeft ze ook nog een geheim voor haar werkgever…

Ik werd dankzij Harper Collins lid van het reviewteam en mocht "Huisgenoten" vooruitlezen. Dit eerste deel in een nieuwe serie belooft een Nederlandse thriller met Scandinavische allures te zijn. En inderdaad de geslotenheid van het Scandi genre kwam ook hier aan bod.

Nadat een studente wordt gevonden, opgehangen aan de vlaggenmast van studentenvereniging Minerva, wordt er een kettingreactie in gang gezet. De oude rot in het vak, rechercheur Joszef wordt op de zaak gezet maar mist de feeling met het studentenleven. De talentvolle maar piepjonge criminoloog Jackie weet wel binnen te dringen in de studentenvereniging en raakt al snel op dreef in het onderzoek.

Terwijl zij oude geheimen ontrafelt blijven er lijken uit de kast vallen en wordt het 4 "fils à papa" heel warm onder de voeten. Gewoon als ze zijn dat ze alles en iedereen kunnen omkopen proberen ze het justitieapparaat tegen te werken.

"Eigenlijk is het bizar. De politie staat er met de neus bovenop, maar ik weet niet of ze het zien"

Ik vond de setting van de gesloten gemeenschap die deze hoogaangeschreven studentenvereniging is, heel sterk en origineel gevonden. Het gevoel ongenaakbaar te zijn en op de top van de wereld te staan komt goed tot zijn recht in de uitwerking van de personages. Tussen de regels door lees je ook hoe graag iemand die jongens van hun piédestal wil halen.

Het boek wisselt tussen heden en verleden en je volgt ook de donkere tochten van de moordenaar. Zo houdt de auteur een aangenaam leestempo aan met een continue spanningsboog. Want gebeurt er niets met de ex-studenten, dan wel met de rechercheurs.

Vindt Jackie de moed om het tegen de vijand op te nemen, zelfs als er geen backup meer is ? Je kan het vanaf 17 juli '24 ontdekken in deze heerlijke nieuwe reeks van Nederlandse bodem. Want dat "Huisgenoten" een vervolg krijgt is wel zo duidelijk ...

Bedankt @harpercollins voor het digitale recensie exemplaar

Meer recensies van ssst_just_one_more_chapter